/

 جنبش آذربایجان حمایت برخی نمایندگان مجلس اسرائیل از تجزیه‌ ایران را محکوم کرد

به دنبال نامه 32 تن از نمایندگان کنست اسرائیل مبنی بر حمایت از استقلال شهرهای آذربایجان ایران، جنبش آذربایجان برای دمکراسی و یکپارچگی ایران، این اقدام را به شدت محکوم و تاکید کرد: پیشنهاد جداسازی آذربایجان هزاران سال است آرزوی بسیارانی در عرض و طول تاریخ پرفراز و نشیب ما بوده که همگی آن اندیشه ها با صاحبانش به گور رفته اند.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

به دنبال نامه ۳۲ تن از نمایندگان کنست اسرائیل مبنی بر حمایت از استقلال شهرهای آذربایجان ایران، جنبش آذربایجان برای دمکراسی و یکپارچگی ایران، این اقدام را به شدت محکوم و تاکید کرد: پیشنهاد جداسازی آذربایجان هزاران سال است آرزوی بسیارانی در عرض و طول تاریخ پرفراز و نشیب ما بوده که همگی آن اندیشه ها با صاحبانش به گور رفته اند.

به گزارش فرانیوز، روز گذشته جنبش آذربایجان برای دمکراسی و یکپارچگی ایران به دنبال نامه ۳۲ تن از نمایندگان اسرائیل به الی کوهن وزیرخارجه این کشور که خواهان پشتیبانی بین المللی برای استقلال شهرهای آذربایجان ایران شده بودند، بیانیه ای صادر و آن را محکوم کردند.

در این بیانیه آمده است: دوران عهدنامه های ننگین ترکمنچای و گلستان ها گذشته است و مردمان ایران با عبور تاریخی از برخی ایدئولوژی های زیانبار، صد البته با دادن هزینه های بس سنگین، تازه به بازآفرینی و هم آوردی جهان گسترده ایرانی می اندیشد تا همراه با صلح و دوستی، منطقه و جهان را از فرهنگ بی مثال شان مانند گذشته عطرآگین کنند.

این بیانیه در ادامه با اشاره به گذشت ۸ ماه از جنبش اعتراضی مردم ایران که با هدف سرنگونی جمهوری اسلامی بوده است، می افزاید: اینگونه افراد در جهت حفظ حکومت جمهوری اسلامی گام بر می دارند. هم گام و هم صدا شدن این نمایندگان با آخوندها مبنی بر اینکه اگر ما نباشیم، کشور ایران تجزیه می شود، بی خردی است!

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: در پانصد سال گذشته، ملی گرایی ایرانی پیوسته لهجه آذری داشته است و امروز هم چنین است. برای جداسازی آن از مام میهن نیاکانی ابتدا باید از روی نعش حداقل یک میلیون ایرانی آذربایجانی فقط در تبریز بگذرید و چنین توانایی در هیچ دشمنی با هر اندازه گستاخی نه گذشته بود و نه حال هست و نه در آینده خواهد بود.

نامه گروهی از نمایندگان مجلس اسرائیل، که خطاب به الی کوهن نوشته شد و بیشتر امضاکنندگان آن از راستگرایان اسرائیل‌اند، مدعی است: «پشتیبانی بین‌المللی گسترده تا جای ممکن از آمال ملی در ‌آذربایجان جنوبی، ضربه‌ای مرگبار به حکومت آیت‌الله‌ها خواهد بود و شکی نیست که اگر دولت مستقل آذربایجان جنوبی برپا شود، اسرائیل متحد دیگری در منطقه در کنار جمهوری ‌‌آذربایجان خواهد داشت.»