اعدام در جمهوری اسلامی
/

جمهوری اسلامی رکورد زد؛ نزدیک به پنج هزار اعدام در ده سال

بر اساس اعلام ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، قوه‌ قضائیه جمهوری اسلامی در ده سال گذشته حکم اعدام ۴۸۲۹ ایرانی را اجرا کرده که از این تعداد بیش از ۴۰ نفر کودک و زیر سن قانونی بوده‌اند.

خواندن این مطلب 4 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، هرانا به نقل از آمار دادگستر «بانک اطلاعاتی ناقضان حقوق بشر در ایران» گزارش داد؛ از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۳ در مجموع ۴۸۲۹ نفر در ایران اعدام شدند.

در این گزارش آمده که این روند با افزایشی نگران‌کننده در سالجاری روبرو شده به طوریکه از نیمه اردیبهشت ماه سال جاری تاکنون، به طور متوسط هر هفته ۱۰ شهروند در ایران اعدام شده‌اند.

طبق گزارش، اکثر اعدام‌شدگان مرد بودند و اتهام نیمی از آنها با جرائم «مواد مخدر» مرتبط بوده است.

گفته شده از ۴۱ «کودک مجرم» اعدام شده، یکی از آنها با مسئله مواد مخدر مرتبط بوده است.

اسکایلر تامپسون، مدیر حمایت و پاسخگویی جهانی در مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در این رابطه گفت: تداوم اعدام‌‌ها در جمهوری اسلامی، به‌ ویژه زمانی که محاکمه‌‌ها با نقض روند دادرسی خدشه‌‌دار می‌شوند، عمیقا نگران‌ کننده است.

او افزود: مقامات جمهوری اسلامی باید فورا تمام اعدام‌‌ها را متوقف و کلیت مجازات اعدام را بدون هیچ پیش شرطی لغو کنند.

محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران نیز پیشتر اعلام کرده بود؛ در شش ماه نخست سال ۲۰۲۲ ، جمهوری اسلامی دستکم ۲۵۱ نفر را اعدام کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن افزایش دو برابری داشته است.

وی افزود: با آنکه شهروندان بلوچ بین ۲ تا ۵ درصد جمعیت ایران را به خود اختصاص داده‌اند اما در بین اعدام‌شدگان ۲۷ درصد اهل استان سیستان و بلوچستان هستند.

اوایل خرداد ماه امسال بیش از هشتاد نفر از خانواده‌های دادخواه ساکن ایران از جمله خانواده‌های بختیاری، مجدم، کتابدار، شکاری و کرمی در بیانیه‌ای خواستار توقف احکام اعدام شدند.