/

جمهوری اسلامی در پی چاپ کاریکاتورهای خامنه‌ای در «شارلی ابدو» سفیر فرانسه را احضار کرد

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در جریان احضار نیکلا روش، سفیر فرانسه در تهران، گفته که انتشار این کاریکاتورها «توهین به مرجعیت، مقدسات و ارزش‌های دینی و ملی» است.

خواندن این مطلب 4 دقیقه طول میکشد.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در پی چاپ کاریکاتورهایی از علی خامنه‌ای در هفته‌نامه «شارلی ابدو»، روز چهارشنبه ۱۴ دی سفیر فرانسه در تهران را احضار کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های ایران، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در جریان احضار نیکلا روش، سفیر فرانسه در تهران، گفته که انتشار این کاریکاتورها «توهین به مرجعیت، مقدسات و ارزش‌های دینی و ملی» است.

در حالی که شارلی ابدو یک نشریه دولتی نیست، این مقام جمهوری اسلامی افزوده است که تهران «مسئولیت‌های ناشی از این اقدام» را «متوجه دولت فرانسه می‌داند».

هفته‌نامه شارلی ابدو در تازه‌ترین شماره خود کاریکاتورهایی از رهبر جمهوری اسلامی با موضوع نقش او در سرکوب اعتراضات سراسری در ایران منتشر کرده است.

کمی پیش از احضار سفیر فرانسه در تهران، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، در توئیتی شارلی ابدو و دولت فرانسه را تهدید کرده بود که این اقدام «بدون پاسخ قاطع و موثر نخواهد بود».

امیرعبداللهیان درباره واکنش جمهوری اسلامی جرئیاتی ارائه نکرد، اما تهران پیشتر در چارچوب تحریم‌هایی که علیه رسانه‌ها در نظر گرفته، این نشریه را نیز تحریم کرده است.

این نخستین بار نیست که سفیر فرانسه در تهران به وزارت خارجه جمهوری اسلامی احضار می‌شود.

در جریان اعتراضات سراسری ماه‌های اخیر، تهران بارها سفیران کشورهای غربی را به‌دلیل محکوم کردن سرکوب معترضان در ایران احضار کرده است.