فرودگاه حلب حمله اسرائیل به سوریه
/

جمهوری اسلامی تهدید کرد که حملات هوایی اسرائیل به سوریه را تلافی می‌کند

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در واکنش به حمله هوایی اسرائیل به فرودگاه بین‌المللی شهر حلب در سوریه اسرائیل را به حمله تلافی‌جویانه تهدید کرد.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، اسرائیل دوشنبه گذشته فرودگاه حلب را برای چندمین بار طی ماه‌های اخیر مورد هدف قرار داد و گفته می‌شود یک انبار تسلیحات متعلق به سپاه در این حمله مورد اصابت موشک‌های هواپیماهای اسرائیلی قرار گرفته است.

امیرعبداللهیان که در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک در دمشق صحبت می‌کرد، با اشاره به حمله روز دوشنبه ارتش اسرائیل به فرودگاه حلب گفت: «هیچ اقدام جنایت‌کارانه رژیم صهیونیستی بی‌پاسخ نخواهد ماند».

فعالیت فرودگاه طی ماه‌های گذشته بارها به دلیل حملات اسرائیل متوقف شده است. از جمله در ۱۲ اردیبهشت‌ماه و در آستانه سفر ابراهیم رئیسی به سوریه، حمله هوایی اسرائیل به فرودگاه حلب، باعث آسیب به تأسیسات این فرودگاه و توقف فعالیت آن شد و چند کشته و زخمی به‌جای گذاشت.

در همان زمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه گزارش داد تعدادی انفجار در منطقه فرودگاه بین‌المللی حلب و فرودگاه نظامی مجاور آن با نام «فرودگاه نیرب» رخ داد که منجر به «خسارات مادی سنگین» در هر دو فرودگاه و «آتش‌سوزی در یک انبار مهمات» شد.

گفته می شود حملات هوایی اسرائیل به فرودگاه‌های سوریه با هدف مختل کردن جریان انتقال تسلیحات از ایران به سوریه انجام می‌شود.

جمهوری اسلامی در جریان جنگ داخلی سوریه که به دنبال سرکوب خشونت‌بار اعتراضات در این کشور آغاز شد، حامی اصلی حکومت بشار اسد بوده و نظامیان و شبه‌نظامیان مورد حمایت خود را به سوریه منتقل است و طی سال‌های گذشته اسرائیل بارها به نیروهای شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی و حتی نیروهای سپاه پاسداران مستقر در سوریه حمله کرده است.

علاوه بر حملات به مواضع جمهوری اسلامی در سوریه، طی سال‌های گذشته برخی حملات به مناطق حساس در داخل خاک ایران نیز رخ داده که به اسرائیل نسبت داده شده از جمله حمله به پایگاه پهپادی سپاه در ماهیدشت کرمانشاه، در ۲۴ بهمن ۱۴۰۰.

هاآرتص روزنامه اسرائیلی نیز با تایید اینکه این حمله از سوی اسرائیل انجام شده عنوان کرد که «در این حمله صدها پهپاد ایرانی منهدم شده‌اند».

با وجود اظهارات تهدیدآمیز مقامات سپاهی و سایر مسئولان حکومتی در ایران حملات علیه مواضع سپاه ادامه دارد و اسرائیل همواره تاکید کرده تا زمانی که از جانب مواضع نیروهای نیابتی تهدید وجود داشته باشد، برای خنثی سازی آن اقدام می کند.