جمهوری اسلامی بخشی از خاک ایران را به طالبان داد!

یک کارشناس مسائل افغانستان در گفتگو با یکی از رسانه‌های داخلی عنوان کرده که جمهوری اسلامی با خطا در دیوارکشی مرزی با افغانستان، بخشی از اراضی ایران را در اختیار طالبان قرار داده است.

خواندن این مطلب 4 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، پیرمحمد ملازهی در گفتگو با سایت «انتخاب» بیان کرد: ایران سیاست روشنی نسبت به افغانستان ندارد. ما یک سری مسائل مرزی با طالبان داریم. ما اشتباهی با کشیدن دیوار مرزی در زابل کردیم و بخشی از زمین‌های کشاورزی مردم ایران آن طرف دیوار قرار گرفته و طالب معتقد است مرز همان دیوار است؛ بنابراین به کشاورزان ایرانی اجازه نمی‌دهند که کشاورزی کنند و زمین‌ها را تصاحب کرده‌اند.

وی افزود: این مشکل ما بود، ما اگر می‌خواستیم دیوار بکشیم باید روی مرز می‌کشیدیم. یعنی بخشی از خاک ایران به دست طالب افتاده است.

این کارشناس مسائل افغانستان تصریح کرد: مشکل دیگر این است که رودخانه هیرمند بر اساس جغرافیای منطقه اینگونه است که با باران زیاد تغییر مسیر می‌دهد و بخشی از خاک ایران باز هم به آن طرف رفت. ما این دو مشکل مرزی را با طالب داریم.

ملازهی تصریح کرد: در موضوع سد کمال خان نیز مشکلاتی داریم که باعث شده سیستان از نظر جمعیتی تخلیه شود. سیستانی‌ها بیشتر در اطراف تهران و گرگان ساکن شده‌اند.

مناقشات میان جمهوری اسلامی و طالبان در ماه‌های گذشته خبرساز شده و حتی بحث به احتمال درگیری نظامی کشیده است.

افغانستان باید بر اساس قرارداد سال ۱۳۵۱، سالانه ۸۵۰ میلیون متر مکعب از آب رود هیرمند را به ایران بدهد، اما عدم تعهد افغانستان به این قرارداد در دهه‌ها و به‌ویژه سال‌های گذشته به‌ یکی از چالش‌های جدی بین دو کشور تبدیل شده است.

مقامات طالبان بارها مدعی شده‌اند که به‌دلیل کم بودن مقدار آب، در صورت باز شدن سد ساخته‌شده بر روی رود هیرمند باز هم آب به ایران نخواهد رسید.

با وجود مذاکرات، هشدارها و تهدیدهای نظامی و سیاسی جمهوری اسلامی، طالبان تاکنون فقط کمتر از دو درصد از حقابه ایران را از رود هیرمند را آزاد کرده است.