سخنگوی قوه قضائبه
/

جمهوری اسلامی بازداشت تبعه سوئدی را تایید کرد

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی، یک هفته پس از آنکه کنعانی سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری خود با خبرنگاران، در برابر پرسشی از وضعیت بازداشت دیپلمات سوئدی در ایران ابراز بی اطلاعی کرده بود، امروز علاوه بر تایید زندانی بودن او گفت که رسیدگی های مقدماتی درباره پرونده او صورت گرفته است.

خواندن این مطلب 12 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، ستایشی سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی امروز  سه‌شنبه ۲۱ شهریور، در نشست خبری خود با خبرنگاران در مورد پرونده‌های یک تبعه سوئدی زندانی در ایران، دو شهروند از چهار شهروند فرانسوی محبوس در کشور و مهدی یراحی، خواننده معترض ایرانی، گفت که پرونده همه آنها به دادگاه ارسال شده است.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به پرسشی درباره اینکه دولت سوئد هفته گذشته اعلام کرده که یک شهروند این کشور بیش از یک سال است که در ایران بازداشت شده، گفت: «این تبعه سوئدی جرایمی را در سرزمین جمهوری اسلامی ایران مرتکب شده که بر اساس آن جرایم رسیدگی‌های مقدماتی صورت گرفته و وی با قرار قانونی به زندان اعزام شده است».

ستایشی اضافه کرد: «تحقیقات در حال نهایی شدن است و در ایام پیش رو پرونده وی با تصمیم نهایی دادسرا به دادگاه ارسال خواهد شد.»

او نامی از این شهروند سوئدی نبرد، اما سوئد و کمیسیون اروپا روز ۱۳ شهریور تأیید کردند که یک شهروند سوئدی به نام یوهان فلودِروس که کارمند دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا است، بیش از ۵۰۰ روز است که در ایران زندانی است.

این در حالی ست که کنعانی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در نشست خبری هفته گذشته خود با خبرنگاران نسبت به زندانی بودن یک تبعه سوئدی در ایران ابراز بی اطلاعی کرد، اما همزمان سوئد و کمیسیون اروپا امروز دوشنبه ۱۳ شهریور تأیید کردند که یک شهروند سوئدی در ایران زندانی است.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی مرداد ماه پارسال از بازداشت یک تبعه‌ سوئد در ایران به اتهام «جاسوسی» خبر داده بود، اما جزئیاتی از هویت او را اعلام نکرده بود.

سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی در نشست خبری سه‌شنبه خود توضیحی درباره جزئیات اتهاماتی فلودروس بیان نکرد.

پیشتر، روزنامه نیویورک تایمز خبر داده بود که یک شهروند سوئدی که سابقه کار برای مؤسسات دیپلماتیک اتحادیه اروپا دارد، بیش از ۵۰۰ روز است که در ایران زندانی است و به «مهره‌ای مهم» برای تهران تبدیل شده تا از غرب امتیاز بگیرد.

این روزنامه در گزارشی این زندانی را یوهان فلودروس، ۳۳ ساله، معرفی کرده که شهروند سوئد است و در مؤسسات وابسته به اتحادیه اروپا چندین سمت داشته است.

نیویورک تایمز می‌گوید با شش نفر که «اطلاعاتی دست‌اول» درباره این پرونده دارند، به شرط ناشناس ماندن گفت‌وگو کرده و آنها که نگران بازتاب‌های احتمالی صحبت درباره آن بوده‌اند، هرگونه مشارکت آقای فلودروس در «جاسوسی» ‌را رد کرده‌اند.

این روزنامه نوشته که وزارت خارجه سوئد حاضر به اظهارنظر درباره جرئیات پرونده به دلیل «محرمانگی» نشد، اما در یک ایمیل اعلام کرد: «یک شهروند سوئدی که مردی سی و چند ساله است، ‌فروردین ماه ۱۴۰۱ در ایران بازداشت شد».

یک روز پیشتر، همزمان با آن که خانوادهٔ یوهان فلودروس خبر دادند این شهروند سوئدی در زندان‌ اوین «شرایط بی‌رحمانه‌ای» را تحمل می‌کند، کمیسر امور داخلی اتحادیه اروپا نیز در همان روز درخواستی مؤکدانه برای آزادی این کارمند سوئدی دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا کرد.

مسعود ستایشی در ادامه نشست خبری روز سه‌شنبه خود در رابطه با آخرین وضعیت فرانسوی‌های دستگیر شده در ایران نیز از دو تن از آنان به عنوان «جاسوس» نام برد و گفت که «پرونده‌شان با صدور کیفرخواست به دادگاه صالح ارسال شده است و دو نوبت پرونده توسط وکلای متهمان مورد مطالعه واقع شده که پس از رسیدگی اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.»

سسیل کولر، عضو سندیکای نیروی کارگر فرانسه و همسرش ژاک پاریس که با روادید گردشگری به ایران سفر کرده بودند، ۱۱ اردیبهشت سال گذشته همزمان با «روز جهانی کارگر» توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شدند.

جمهوری اسلامی پس از پنج ماه و مهرماه پارسال با انتشار «اعترافات اجباری» این زوج فرانسوی، آن‌ها را به «جاسوسی» متهم کرد.

سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی همچنین در مورد وضعیت پرونده مهدی یراحی، خواننده موسیقی اعتراضی نیز گفت که «پرونده‌ای در دادسرای تهران تشکیل شده است. اتهام وی تشویش اذهان عمومی و ساخت و انتشار فیلم‌های برخلاف عفت عمومی است و پرونده نام‌برده پس از تفهیم اتهام و تحقیقات مقدماتی با صدور قرار جلب دادرسی و متضمن کیفرخواست به دادگاه … ارسال شده است».

به گفته او، یراحی «در حال حاضر بر اساس قرار تأمین بازداشت موقت در زندان به‌سر می‌برد.»

مهدی یراحی پس از انتشار ترانهٔ اعتراضی تازه‌اش با عنوان «روسریتو» بازداشت شده است. او در بحبوحهٔ جنبش «زن زندگی آزادی» هم ترانه‌های اعتراضی دیگری را منتشر کرده بود.