/

جریمه یک شرکت کشتیرانی یونانی به اتهام قاچاق نفت ایران

یک شرکت کشتیرانی یونانی با پذیرش اتهام خود مبنی بر قاچاق نفت ایران و دور زدن تحریم‌های آمریکا، موافقت کرد جریمه‌ای دو میلیون و ۴۰۰ هزار دلاری پرداخت کند.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، خبرگزاری آسوشیتدپرس با استناد به اسناد یک دادگاه فدرال در آمریکا این شرکت کشتیرانی یونانی را «امپایر نووگیشن» معرفی کرد و نوشت که این شرکت در توافقی با دادستانی، اتهام قاچاق نفت ایران و نقض تحریم‌های آمریکا را پذیرفته و با پرداخت جریمه‌ای بالغ بر دو میلیون و ۴۰۰ هزار دلار موافقت کرده است.

اتهامات وارده به این شرکت در ارتباط با نفتکش توقیف‌شده «سوئز راجان» است که در سال ۲۰۲۰ قصد داشت محموله نفت ایران را به چین منتقل کند و اما توسط آمریکا توقیف شد و مدت‌ها در شمال شرقی سنگاپور متوقف ماند و پس از آن نیز به سواحل آمریکا منتقل شد.

در حالی این حکم صادر شده است که ایران و آمریکا ماه گذشته بر سر آزادی پنج شهروند آمریکایی بازداشت شده در ایران در ازای آزادسازی شش میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی توافق کردند.

آسوشیتدپرس می‌گوید اسناد رویت شده دادگاه در روز پنجشنبه تأیید می‌کند که دولت آمریکا محموله نفت سوئز راجان را توقیف کرده است.

آپوستولوس تورکانتونیس، وکیل شرکت «امپایر نووگیشن»، به اتهام نقض تحریم‌های ایران اعتراف کرد.

نفت‌کش «سوئز راجان» ماه‌ها در ترمینال نفتی «گالو» در نزدیکی آب‌های تگزاس پهلو گرفته بود بلاتکلیف مانده بود. دولت آمریکا قصد داشت که محموله نفت این نفتکش را تخلیه کند اما این تانکر نفت عظیم‌جثه به دلیل اندازه و وزنش نمی‌توانست وارد اسکله شود و لازم بود نفت خام آن توسط کارگزاران شرکت‌های باربری به کشتی‌های کوچک‌تر منتقل شوند.

شرکت‌های کشتیرانی به دلیل تهدیدات جمهوری اسلامی و نگرانی از عواقب اقدامات تلافی‌جویانه تهران حاضر به تخلیه بار این نفتکش نشده بودند.

علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه، در اواخر تیرماه تهدید کرده بود که «دوران بزن دررو تمام شده. واقعاً اگر بزنند، می‌خورند و باید منتظر آن باشند» و «اگر شرکتی بخواهد نفت ما را از نفتکش توقیف شده خالی بکند ما آن شرکت را مسئول می‌دانیم.»

شماری از قانونگذاران هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکا در ۲۶ مردادماه از بایدن و دولتش خواستند که به تأخیر چند ماهه در انتقال محموله نفت ایران از یک نفتکش توقیف شده در آب‌های تگزاس خاتمه داده و محموله این نفتکش را تخلیه کنند.

کمتر از یک هفته پس از نامه قانونگذاران آمریکایی به بایدن و درخواست برای تخلیه نفت توقیف شده جمهوری اسلامی نفت این نفتکش تخلیه شد.