/

تکذیب دوباره مذاکره با جمهوری اسلامی درباره توافق موقت هسته ای

یک مقام دولت بایدن گفت، ایالات متحده و حکومت ایران در مورد توافق هسته‌ای موقت گفت‌وگو نکرده‌اند، اما واشنگتن اقداماتی را که می‌تواند باعث ایجاد بحران شود، یا فضای مثبت‌تری را ایجاد کند به تهران یادآوری کرده است.

خواندن این مطلب 9 دقیقه طول میکشد.

یک مقام دولت بایدن گفت، ایالات متحده و حکومت ایران در مورد توافق هسته‌ای موقت گفت‌وگو نکرده‌اند، اما واشنگتن اقداماتی را که می‌تواند باعث ایجاد بحران شود، یا فضای مثبت‌تری را ایجاد کند به تهران یادآوری کرده است.

به گزارش فرانیوز، خبرگزاری رویترز گزارش داد که یک مقام آمریکایی که می‌خواست نامش فاش نشود، درباره ادعاهای اخیر مطرح شده در برخی گزارش‌ها درباره مذاکرات ایران و آمریکا بر سر «توافقی موقت»، گفت: «مذاکراتی درباره توافق موقت در کار نیست.»

اظهارات وی فراتر از تکذیب هفته گذشته ایالات متحده بود که گزارشی مبنی بر نزدیک شدن کشورها به توافق موقت را «نادرست و گمراه‌کننده» خواند و گفت که گزارش‌های مربوط به چنین توافقی «کذب» است، اما امکان گفتگو در مورد آن را رد نکرد.

این مقام، گزارش‌های رسانه‌ها در مورد تماس‌های اخیر آمریکا و جمهوری اسلامی را تکذیب نکرد، بلکه گفت که پیشنهادها مربوط به توافق هسته‌ای موقت نادرست است.

این مقام آمریکایی با خودداری از ارائه جزئیات بیشتر، گفت که «ما با صراحت به آن‌ها گفتیم که باید از چه اقدامات تنش‌زایی برای جلوگیری از ایجاد یک بحران دوری کنند و برای ایجاد فضایی مثبت‌تر و سازنده‌تر چه اقدامات تنش‌زدایی می‌توانند انجام دهند».

اظهارات این مقام آمریکایی در پی این مطرح می‌شود که پیش از این برخی رسانه‌های غربی با استناد به منابعی که نام آنها را افشا نکرده بود، عنوان کرده بودند که جمهوری اسلامی و آمریکا در آستانه توافق موقت برای رفع برخی تحریم‌ها در برابر محدودیت غنی‌سازی اورانیوم در ایران هستند.

با وجود این ادعاها اما یک سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، روز پنجشنبه هفته جاری گزارش‌ها در این مورد را نادرست و گمراه‌کننده خواند و گفت که هر گزارشی در خصوص توافق موقت با ایران نادرست است.

نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل نیز با رد این ادعاها گفت که «هیچ توافق موقتی به جایگزینی برجام در دستور کار نیست.»

علاوه بر این، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی نیز روز گذشته در یک نشست خبری مذاکرات غیرمستقیم حکومت ایران با دولت جو بایدن را تایید کرد و گفت: در صورت جدیت آمریکا به‌زودی تبادل زندانی میان دو کشور نیز انجام خواهد شد.

او با تأکید بر اینکه مبنای مذاکرات همان توافق امضاشده برجام است و چارچوب جدیدی وجود ندارد، افزود: «خبرهایی که در مورد توافق موقت مطرح شده، بیشتر گمانه‌زنی رسانه‌ای یا احیاناً اخباری است که برخی طرف‌ها با انگیزه‌های سیاسی مطرح می‌کنند یا به دنبال بر هم زدن روند جاری مذاکرات‌اند.»

وب‌سایت آمریکایی اکسیوس نیز هفته گذشته به نقل از سه منبع مطلع نوشته بود که مقامات حکومت ایران و دولت بایدن ماه گذشته میلادی در عمان مذاکراتی غیرمستقیم داشتند و عمانی‌ها پیام‌هایی را بین اتاق‌های جداگانه ایران و آمریکا منتقل می‌کردند.

طبق این گزارش برت مک‌گورک، هماهنگ‌کننده شورای امنیت ملی کاخ سفید در امور خاورمیانه و شمال آفریقا، مذاکرات غیرمستقیمی با علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران٬ داشته است.

این منابع به اکسیوس گفته بودند که یکی از پیام‌های اصلی آمریکا در مذاکرات غیرمستقیم در عمان بر بازدارندگی متمرکز بود و ایالات متحده به‌صراحت اعلام کرد که اگر ایران به سمت غنی‌سازی ۹۰ درصدی اورانیوم، سطح مورد نیاز برای تولید سلاح هسته‌ای، برود بهای سنگینی را خواهد پرداخت.