/

توقیف یک نفت‌کش در دریای عمان توسط ایران اقدامی تلافی‌جویانه بود

منابع خبری گزارش دادند که ارتش ایالات متحده هفته پیش یک محموله نفت ایران به مقصد چین را توقیف کرده و به نظر می‌رسد اقدام دو روز پیش حکومت ایران در توقیف نفت‌کش «ادونتیج سوئیت» که به سوی تگزاس در حرکت بود، تلافی‌جویانه بوده است.

خواندن این مطلب 7 دقیقه طول میکشد.

منابع خبری گزارش دادند که ارتش ایالات متحده هفته پیش یک محموله نفت ایران به مقصد چین را توقیف کرده و به نظر می‌رسد اقدام دو روز پیش حکومت ایران در توقیف نفت‌کش «ادونتیج سوئیت» که به سوی تگزاس در حرکت بود، تلافی‌جویانه بوده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک شرکت امنیتی دریایی بریتانیا و سه منبع آگاه اعلام کرد که ایالات متحده در روزهای گذشته یک محموله نفتی جمهوری اسلامی را، مصادره کرده است.

منابع آگاه که خواستند نامشان فاش نشود به رویترز گفتند که آمریکا به دنبال حکم دادگاه٬ محموله نفتی نفتکش «سوئز راجان» را توقیف کرد. گفته شده که مقصد این نفت‌کش چین بوده است.

شرکت امنیت دریایی بریتانیا، آمبری اینتلیجنس، می‌گوید توقیف نفتکش ایران توسط آمریکا دست‌کم پنج‌روز پیش از توقیف نفتکش با پرچم جزایر مارشال در دریای عمان توسط ایران روی داده است.

این شرکت بریتانیایی اعلام کرد که ارزیابی‌های کارشناسانش نشان می‌دهد جمهوری اسلامی با توقیف این نفتکش در پاسخ به اقدام آمریکا، دست به اقدام تلافی‌جویانه زده است.

نیروی دریای آمریکا ۷ اردیبهشت‌ماه، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروی دریایی سپاه امروز پنج‌شنبه ساعت یک و ۱۵ دقیقه به‌وقت محلی یک نفتکش با پرچم جزایر مارشال به اسم Advantage Sweet را در محدوده آب‌های بین‌المللی دریای عمان توقیف کرده است. این شناور که از کویت حرکت کرده، راهی هیوستون تگزاس بود.

به گفته فایننشال تایمز و به نقل از مقام‌های آمریکایی، توقیف کشتی نفت ایران، ماشه اقدام تلافی‌جویانه جمهوری اسلامی را برای توقیف یک نفتکش به مقصد آمریکا کشیده است.

این در حالی است که روز گذشته تعدادی از سناتورهای هر دو حزب ایالات متحده، با امضای نامه‌ای از جو بایدن رئیس‌جمهور ایالات متحده خواستند که برنامه توقیف محموله‌های نفت و گاز ایران را که با دور زدن تحریم‌ها صادر می‌شوند، از سر بگیرد.

این سناتورها با تأکید بر اینکه سیاست‌های داخلی وزارت خزانه‌داری دولت بایدن باعث شده که دفتر تحقیقات وزارت امنیت داخلی آمریکا طی بیش از یک سال گذشته امکان توقیف هیچ محموله نفتی ایران را نداشته باشد.

 بر اساس گزارش‌های منتشر شده، دفتر تحقیقات وزارت امنیت داخلی آمریکا از سال ۲۰۱۹ تا سال ۲۰۲۱ اقدام به ضبط حدود ۲۲۸ میلیون دلار نفت خام و نفت کوره ایران کرده که مربوط به نیروی قدس سپاه پاسداران بوده است.

گفتنی است که پیش‌تر نیز اقدام تلافی‌جویانه جمهوری اسلامی در توقیف نفت‌کش‌های دیگر کشورها، سابقه داشته است و ایران در واکنش به توقیف یک نفتکش خود توسط بریتانیا در جبل‌الطارق در سال ۱۳۹۸، یک نفتکش بریتانیایی را در تنگه هرمز توقیف کرد و بعد از آزادی نفتکش ایرانی، آن را رها کرد.

همچنین خردادماه پارسال، در پی توقیف یک نفتکش ایرانی در یونان به درخواست آمریکا، سپاه پاسداران دو نفتکش یونانی را توقیف و بعد از آزادسازی نفتکش ایرانی، آن‌ها را رها کرد.