/

توسعه فرودگاه امام در قبال تهاتر نفت به چینی‌ها واگذار شد

براساس اظهارات مدیرعامل شرکت شهر «فرودگاه امام» مقرر شده یک شرکت چینی توسعه این فرودگاه بین المللی تهران را در ازای دریافت نفت به عهده بگیرد.

خواندن این مطلب 8 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، سعید چلندری، مدیرعامل شرکت شهر «فرودگاه امام» طی سخنانی اعلام کرد: «چندین شرکت داخلی و خارجی برای ساخت ترمینال جدید در فرودگاه امام اعلام آمادگی کردند و وارد مذاکره با آنها شدیم در نهایت بهترین شرکت را که یک شرکت چینی است را انتخاب کردیم».

در بهمن سال ۱۳۹۵، گروه صنعتی فرانسوی «Bouygues» یک قرارداد اولیه برای ساخت و راه اندازی ترمینال جدید فرودگاه امام امضا کرد، اما این شرکت و همچنین شریک فرانسوی آن یعنی «Aeroports de Paris» با مشکل تامین مالی پروژه از طریق جلب همکاری بانک‌های بین‌المللی، به دلیل عدم لغو تحریم‌های بانکی، برخوردند.

ایران هم شرکت مشاور فرودگاه هلند (NACO) را به عنوان مشاور اصلی خود در پروژه افزایش ظرفیت فرودگاه به ۳۵ میلیون مسافر استخدام کرده بود.

شرکت هلندی و شرکت‌های فرانسوی که پس از لغو تحریم‌ها به دنبال حصول توافق هسته‌ای میان جمهوری اسلامی و قدرت‌های جهانی در اوایل سال ۲۰۱۷ به بازار ایران وارد شده بودند، پس از خروج دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا از این توافق در سال ۲۰۱۸ و بازگشت تدریجی موج تحریم‌های اقتصادی، ناامید از اجرای پروژه، ناگزیر به ترک ایران شدند.

سعید چلندری، مدیرعامل شرکت شهر «فرودگاه امام» درباره نحوه همکاری و تامین مالی شرکت چینی برای احداث فاز دوم فرودگاه امام هم گفت: «مذاکره با یک شرکت چینی برای ساخت ترمینال ۴۱۰ هزار نفری در فرودگاه طی دو ماه گذشته ادامه داشته است».

چلندری ادامه داد: «تامین مالی از طریق تهاتر نفتی خواهد بود که چیزی حدود ٢.۵ تا ٣ میلیارد یورو تهاتر شود، امیدواریم بتوانیم در شهریورماه قرارداد را اجرایی کرده و عملیات اجرایی در مهرماه آغاز شود».

تامین مالی پروژه توسعه فرودگاه امام خمینی از طریق تهاتر نفتی چند روز پس از آن منتشر می‌شود که رسانه آمریکاییِ بلومبرگ در گزارشی نوشت که مقامات آمریکایی به طور خصوصی اعتراف کرده‌اند که به تدریج تحریم نفتی ایران را کاهش داده‌اند که نتیجه آن افزایش فروش نفت ایران به بالاترین سطح از زمان بازگشت تحریم‌ها در پنج سال پیش و بیشترین میزان فروش نفت به چین بوده است.

بر پایه گزارش بلومبرگ، صادرات نفت ایران به چین به ۱.۵ میلیون بشکه در روز رسیده که بالاترین سطح در ۱۰ سال اخیر به شمار می‌رود.

اما رسانه‌های وابسته به حکومت روش تهاتر نفت را «دلارزدایی» از اقتصاد ایران می‌نامند. خبرگزاری فارس متعلق به سپاه، تیرماه سال جاری با تحسین تهاتر نفت در برابر کالاهای اساسی نوشت: «طبق راهبرد دلارزدایی، ایران باید بتواند با تنوع‌بخشی مبادی واردات به‌گونه‌ای تراز تجاری خود با کشورها را بازسازی کند که کمترین نیاز به تراکنش دلاری ایجاد شود و این کار با سازوکار مرسوم تهاتر در حال انجام است».

ابراهیم رئیسی پس از سفر به سه کشور آفریقایی کنیا، اوگاندا و زیمباوه اعلام کرد که هدفش از این سفر سه روزه «تامین مواد اولیه» بوده است. او گفت که در این سفر با کشورهای افریقایی به تفاهم رسیده‌اند تا ایران در ازای ارائه مواد پتروشیمی کالاهای اساسی دریافت کند.

ابراهیم رئیسی و هیات همراهش در کنیا با دولت این کشور قراردادی به امضا رساندند که به این کشور نیسان زامیاد (نیسان آبی) صادر و در مقابل از این کشور گوشت قرمز وارد کنند.