/

توافق کویت و عربستان برای آغاز توسعه میدان الدوره (آرش)‌ بدون حضور ایران

به دنبال اوج‌گیری مناقشات درباره مالکیت میدان گازی آرش (الدوره)، یک روزنامه عرب‌زبان از توافق عربستان و کویت بر سر آغاز پروژه توسعه این میدان گازی بدون حضور ایران خبر داده است.

خواندن این مطلب 10 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، روزنامه «الرای» عنوان کرده که مقامات روسای شرکت نفت «خلیج کویت» و مسئولان شرکت نفت عربستان (آرامکو) سه‌شنبه گذشته جلسه‌ای مشترک برگزار کردند.

آنها در این جلسه اعلام کردند؛ طبق یک جدول زمان‌بندی شده و مورد توافق، کار توسعه این میدان گازی را پیش خواهند برد.

هفته گذشته وزارت خارجه عربستان سعودی بار دیگر مدعی شد که مالکیت میدان گازی آرش به طور کامل در اختیار کویت و ریاض است و فقط این دو کشور حق استفاده از این میدان گازی را دارند.

در بیانیه وزارت خارجه عربستان آمده بود که «مالکیت منابع طبیعی در منطقه تقسیم شده زیر آب، از جمله کل میدان الدوره» که در ایران با نام آرش شناخته می‌شود متعلق به کویت و عربستان است.

عربستان در این بیانیه مدعی شده که تنها این دو کشور «از حقوق کامل حاکمیتی برای بهره‌برداری از ثروت در آن منطقه برخوردار هستند».

میدان گازی آرش که عربستان و کویت آن را «الدوره» می‌نامند، در مرز مشترک دریایی و ناحیۀ بی‌طرف بین کویت و عربستان سعودی قرار دارد که بخش شمالی آن نیز در مرزهای آبی ایران قرار دارد اما این دو کشور عربی درباره حدود گستره مرز آبی ایران معترض هستند.

وزارت خارجه عربستان در بیانیه خود مجدداً از جمهوری اسلامی خواسته است که با «عربستان سعودی و کشور کویت به عنوان یک طرف مذاکره کننده» درباره مرز آبی در خلیج‌فارس مذاکره کند.

مذاکرات ایران و کویت پیرامون میدان آرش، از سال ۱۹۶۰ آغاز شده و تا امروز ادامه دارد.

محل اصلی این اختلاف، به تعیین مرز آب‌های فلات قاره بین این دو کشور بازمی‌گردد. مرزهای دریایی ایران در سال‌های پیش از انقلاب ۵۷ و بر اساس قوانین بین‌المللی تعیین شده که تا امروز مورد پذیرش ایران است. 

با این مرزبندی، حدود ۴۰درصد از میدان گازی آرش در مرزهای ایران قرار می‌گیرد اما کویت، با استناد به نتایج پژوهش‌های سایزمیک (لرزه‌نگاری) شرکت شل، مدعی مرزهای تازه‌ای شده که تمام میدان آرش را در محدوده بی‌طرف کویت – عربستان قرار می‌دهد.

شبکه خبری العربیه ماه گذشته در گزارشی به‌ نقل از وزیر نفت کویت، نوشت: «تا این لحظه، حق انحصاری کویت و عربستان سعودی در میدان گازی الدوره (آرش) مشخص است. هرکس دیگر ادعایی دارد، باید آن را ثابت کند. اگر کشوری حقی داشته باشد، طبق قواعد حقوق بین‌الملل از آن استفاده خواهد کرد.»

کویت و عربستان در ۱۴ تیر ماه نیز با انتشار بیانیه‌های جداگانه‌ای مدعی شدند که میدان گازی آرش منحصراً متعلق به این دو کشور است و ایران حق استفاده از منابع گازی آن را ندارد.

این دو کشور سال گذشته و علی‌رغم مخالفت‌های تهران، توافقنامه‌ای برای توسعه و بهره‌برداری از این میدان امضا کردند که ایران آن را «غیرقانونی» خواند.

سعد البراک، وزیر نفت کویت، هفته گذشته در گفت‌‌وگو با شبکه خبری اسکای‌نیوز عربی گفت: این کشور منتظر تعیین خط مرزی در میدان نفتی-گازی  آرش (الدوره) با حکومت ایران نمی‌ماند و حفاری در این میدان مشترک را شروع می‌کند. موضع رسمی مقام‌های جمهوری اسلامی ایران این است که هرگونه حفاری در این میدان مشترک نفتی-گازی میان ایران، کویت و عربستان سعودی، باید بعد از تعیین خط مرزی باشد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی نیز پیشتر با اشاره به اینکه از حل و فصل دوستانه مسائل مرزی و دریایی با همسایگان خود استقبال می‌کنیم، عنوان کرد که ایران حق و حقوق خود پیگیری خواهد کرد.

او تأکید کرد: اگر احیاناً تمایلی برای استفاده مشترک از این میدان در طرف مقابل وجود نداشته باشد طبیعی است که ایران حقوق و منافع خود را در اکتشاف و بهره‌برداری از این منابع مورد پیگیری قرار می‌دهد و این موضوع را در برنامه خود قرار داده است و هیچ‌گونه تضییع حقوقی در این زمینه را نمی‌پذیرد.