/

تهران و واشینگتن به توافق رسیدند؛ چهار زندانی آمریکایی از زندان اوین به هتلی نامشخص منتقل شدند

روزنامه نیویورک تایمز ، از توافق واشینگتن و تهران برای آزادی شهروندان آمریکایی زندانی در ایران خبر داد.

خواندن این مطلب 12 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، پس از ماه‌ها مذاکره جمهوری اسلامی و آمریکا، چهار شهروند آمریکایی که به اتهام همکاری با دولت متخاصم یا جاسوسی، در ایران زندانی شده بودند، از زندان اوین به هتلی نامشخص منتقل شدند.

به گزارش نیویورک تایمز، آمریکا در ازای آزادی این چهار شهروند ، با آزادی شش میلیارد دلار از دارایی‌های نفتی بلوکه‌شده ایران موافقت کرده است.

سیامک نمازی، عماد شرقی، و مراد طاهباز هویت سه تن از این چهار زندانی آمریکایی است. هنوز هویت چهارمین زندانی آمریکایی منقل شده به هتل، مشخص نیست.

عماد شرقی روز سوم اردیبهشت ١٣٩٧ با اتهام‌هایی چون «جاسوسی و برهم زدن امنیت ملی» در زندان اوین زندانی شد. این بازرگان و سرمایه‌گذار ایرانی-آمریکایی که پس از هشت ماه از همه اتهامات تبرئه و آزاد شد، بار دیگر بازداشت و به ۱۰ سال زندان محکوم شد.

درباره نفر چهارم این لیست هنوز خبر دقیقی منتشر نشده اما گمانه زنی ها از احتمال آزادی شهاب دلیلی حکایت دارد. این شهروند ایرانی دارای اقامت دائم آمریکا از سال ۱۳۹۵ هنگامی که برای خاکسپاری پدرش به ایران بازگشته بود، در ایران زندانی شد.  گفته شده که او نیز به اتهام همکاری با دولت‌های خارجی به ده سال زندان محکوم شده است.

چندین منبع مطلع در هفته گذشته نیز عنوان کردند که زندانی پنجم که یک زن است، پیش‌تر آزاد شده و در حال حاضر در حصر خانگی به سر می‌برد.

همزمان، وکیل این چهار شهروند آمریکایی زندانی در ایران، از انتقال آنها از زندان اوین به یک هتل خبر داد و ابراز امیدواری کرد که این انتقال به آزادی نهایی آنها منجر شود.

آن طور که جرد گنسر وکیل خانواده نمازی، در بیانیه خود اعلام کرده، سیامک نمازی، عماد شرقی و مراد طاهباز به همراه یک زندانی آمریکایی دیگر از زندان اوین به یک هتل نامشخص منتقل شده‌اند.

آقای گنسر می‌گوید به نظر می‌آید که پنجمین شهروند آمریکا پیش از این افراد در «حبس خانگی» قرار گرفته است.

براساس گزارش ها، خانواده نمازی خبر داده‌اند که سیامک نمازی، عماد شرقی، مراد طاهباز و یک تبعه دیگر آمریکا از زندان اوین به حبس خانگی منتقل شده‌اند. آنها توانسته‌اند به طور تصویری حضور این زندانیان در بیرون از زندان را تایید کنند.

دولت آمریکا روز گذشته خانواده این چهار شهروند آمریکا را از انتقالشان به حبس خانگی مطلع کرده بود.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه هفته جاری رسماً خبر داده بود که حسین امیرعبداللهیان با همتای عمانی خود در مورد «برخی موضوعات مورد اهتمام مشترک در عرصه دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی مشورت و تبادل نظر کردند».

انتشار خبر توافق جمهوری اسلامی و آمریکا بر سر آزادی زندانیان دوتابعیتی در حالی منتشر شد، که عصر امروز پنج شنبه ۱۹ مردادماه، خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران از اخراج یک شهروند دوتابعیتی از ایران خبر داد.

فارس به نقل از یک مقام آگاه نوشت: یکی از مرتبطین شبکه های «معاند تحدید نسل ایران» به نام دکتر منیره ترز بصیر، شهروند دوتابعیتی، توسط پاسداران گمنام امام زمان (عج) در آبان ماه سال گذشته دستگیر و روانه زندان اوین شد و در نهایت با ورود دستگاه قضا از کشور اخراج شد.

انتشار این خبر در حالی که خانم منیره ترز بصیر با لیستی از اتهامات متعدد مواجه بوده، از وجود معامله جمهوری اسلامی بر سر شهروندان به گروگان گرفته شده حکایت دارد.

این خبر در حالی امروز منتشر شده که هیچ توضیحی درباره چگونگی و چرایی آزادی او عنوان نشده و حتی به تاریخ خروج این شهروند دوتابعیتی نیز اشاره ای نشده است

عماد شرقی روز سوم اردیبهشت ١٣٩٧ با اتهام‌هایی چون «جاسوسی و برهم زدن امنیت ملی» در زندان اوین زندانی شد. این بازرگان و سرمایه‌گذار ایرانی-آمریکایی که پس از هشت ماه از همه اتهامات تبرئه و آزاد شد، بار دیگر بازداشت و به ۱۰ سال زندان محکوم شد.

سیامک نمازی تاجر ایرانی-آمریکایی در ٢١ مهر ۱۳۹۴ از سوی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شد. باقر نمازی، پدر سیامک نمازی، نیز در ٣ اسفند همان سال و هنگام ورود به ایران برای بازدید از پسرش بازداشت شد. این پدر و پسر در ۲۷ مهر ۱۳۹۵ به اتهاماتی همچون همکاری با یک دولت خارجی به ۱۰ سال زندان محکوم شدند. باقر نمازی که هنگام بازداشت ٧٩ ساله بود، در مهرماه سال گذشته و در سن ٨۵ سالگی، پس از شش و نیم سال حبس،  به دلیل بیماری و برای درمان، اجازه خروج از ایران را کسب کرد. سیامک نمازی هم‌اکنون ۵٢ سال دارد.

مراد طاهباز  تاجر و فعال محیط زیست ۶۷ ساله ایرانی-آمریکایی که دارای شهروندی بریتانیا نیز است، در بهمن ۱۳۹۶ بازداشت شد. او نیز در بهمن ١٣٩٨ به اتهاماتی همچون همکاری با آمریکا، به ۱۰ سال زندان محکوم شد.