/

تداوم موج سرکوب دانشگاهیان؛ اخراج یک استاد دیگر دانشگاه تهران و بازداشت یک فعال دانشجویی دانشگاه الزهرا

در ادامه موج گسترده حذف استادان معترض و بازداشت فعالان دانشجویی، یک استاد گروه نمایش دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران اخراج و یک فعال دانشجویی نیز توسط ماموران امنیتی بازداشت شد.

خواندن این مطلب 8 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، مهام میقانی، استاد گروه نمایش دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران با انتشار پستی درحساب اینستاگرام از اخراج خود از دانشگاه خبر داد.

همچنین شورای صنفی دانشجویان ایران نیز اعلام کرد؛ پریسا صالحی، فعال دانشجویی دانشگاه الزهرا بازداشت شده است.

طبق گزارش شورای صنفی دانشجویان، اخراج مهام میقانی از دانشگاه تهران «که سال گذشته در حمایت از دانشجویان و در اعتراض به امنیتی‌سازی دانشگاه از برگزاری کلاس‌های درس خود امتناع کرده بود»، بدون هیچگونه ابلاغیه‌ رسمی و تنها با تماس تلفنی صورت گرفته است.

پریسا صالحی نیز با حمله ماموران امنیتی به منزل او ضمن تفتیش خانه و ضبط تلفن همراه صورت گرفته است.

همچنین در روزهای اخیر یک عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات کُردی دانشگاه کُردستان که پیشتر نیز در جریان خیزش انقلابی توسط نهادهای اطلاعاتی بازداشت شده بود، از سوی ارگانهای امنیتی در این دانشگاه به بهانه “رد صلاحیت عمومی” اخراج شد.

شورای صنفی دانشجویان کشور نوشت: دکتر بهروز چمن‌آرا در نامه‌‌ای که به رئیس دانشگاه کردستان ارسال نموده، عنوان کرد که علی‌رغم ارسال پرونده‌های “تبدیل وضعیت استخدامی” و “تمدید سنوات پیمانی” به هیات جذب دانشگاه و پایان رسیدن بررسی‌های لازم، از صدور حکم استخدامی او ممانعت به عمل آمد.

همچنین او عنوان کرده است که نامه‌ای مکتوب از جانب “اداره‌ کل اطلاعات استان” مبنی بر رد صلاحیت عمومی برای ادامه‌ خدمت در کسوت هیات علمی دانشگاه صادر و به صورت تلفنی به وی ابلاغ شد.

دکتر بهروز چمن‌آرا، استاد کُرد اهل ایلام و ساکن سنندج، روز جمعه چهارم آذر ماه گذشته پس از شرکت در جلسه‌ای درباره وضعیت کُردستان در جریان قیام مردمی، در مسیر بازگشت به منزل خود توسط نهادهای اطلاعاتی ربوده و پس از مدتی آزاد شد.

در روزهای اخیر به دنبال موج تازه اعمال فشار بر اساتید دانشگاه‌های کشور، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشری در ایران اعلام کرد که تا کنون توانسته است هویت دست‌کم ۲۲ استاد دانشگاه که طی ماه‌های اخیر اخراج و یا از تدریس تعلیق شده‌اند را شناسایی کند.

خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشری، عنوان کرد که اخراج، تعلیق، عدم تمدید قرارداد و بازنشستگی اجباری از جمله شرایطی است که این اساتید با آنها روبه‌رو شده‌اند.

اسامی این اساتید عبارت‌اند از: محمدرضا نظری نژاد، رهام افغانی، علی شریفی زارچی، داریوش رحمانیان، حمیده خادمی، آمنه عالی، مهدی خویی، عزیز شفیعی زرقانی، بهارک اختردانش، محمدمهدی علومی، راحله علی مراد زاده، وحید عیدگاه، جواد بشری، میلاد عظیمی، لیلی ورهرام، قاسم عزیزی، حسین مصباحیان، آرش بیدالله خانی، شیرزاد آزاد، آذین موحد، مهدی مطیع و محمد سلطانی.

اکنون و با نزدیک شدن به سالگرد اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، فشارها بر اساتید دانشگاه‌های ایران افزایش یافته است.

وزارت کشور در بیانیه‌ای این اساتید را به «سیاسی بازی و بهره‌برداری‌های جناحی و انتخاباتی» و «رکود علمی» متهم کرده است.

در همین حال کانون نویسندگان ایران با انتشار بیانیه‌ای با اشاره به اخراج اساتید و پاک‌سازی دانشگاه‌ها، نسبت به تکرار تصفیه دهه ۶۰ دانشگاه‌ها هشدار داد.