تداوم سریالی رانت‌های کلان در موقوفات؛ تفحص از سازمان اوقاف کلید خورد

نمایندگان مجلس به دنبال بروز حاشیه‌های بسیار درباره عملکرد سازمان اوقاف و امور خیریه کشور و افشای رانت‌های کلان در این حوزه، امروز با تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان اوقاف موافقت کردند.

خواندن این مطلب 7 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز به نقل از رسانه‌های داخلی، نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز سه‌شنبه بیست و هفتم تیر ماه با «۱۷۰ رای» درخواست کمیسیون فرهنگی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان اوقاف و امور خیریه را تصویب کردند.

یکی از محورهای تحقیق، تهیه گزارش از «رقبه‌ها و موقوفاتی» که سالیان سال است به «ثمن بخس» در اختیار افراد ذی نفوذ و غیر مرتبط قرار گرفته است.

همچنین شیوه قیمت گذاری موقوفات جهت واگذاری به اشخاص اعم از مشارکت، اخذ پذیره یا اجاره و یا سایر مورد تحقیق قرار می‌گیرد.

چندین پرونده مربوط به موقوفه‌های بزرگ طی ماه‌های اخیر در ایران منتشر شده است.

بر اساس آنها، مقامات ارشد حکومتی یا بستگان نزدیکشان از جمله صاحبان اصلی درآمدهای حاصله این املاک نجومی بوده‌اند.

وحید اشتری، افشاگر «سیسمونی گیت» مربوط به خانواده رئیس مجلس در تاریخ ۲۸ خرداد ماه اعلام کرد؛ موقوفه ۱۵۰ هکتاری در قزوین به همراه یک دامداری هزار راسی در قبال ماهی یک میلیون تومان اجاره به عروس رئیس سازمان اوقاف واگذار شده است.

مهدی خاموشی از روحانیون نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی است که در سال‌های اخیر با حکم او مناصب حکومتی مختلفی را در دست داشته، و در سال ۹۷ «نماینده ولی فقیه» و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کل کشور شده است.

اشتری، مسئول پیشین تشکیلات بسیج دانشگاه تهران و عضو پیشین شورای مرکزی جنبش موسوم به «عدالت‌خواه» است.

افشاگر «سیسمونی گیت» و «اوقاف گیت» در ۱۹ تیرماه نیز از یک پرونده تازه فساد مالی پرده برداشت.

وی اعلام کرد یک «موقوفه» به نام «گوهرشاد» شامل بیش از هزار هکتار زمین و پنج هزار و ۷۰۰ «رقبه سنددار» در استان خراسان شش سال است به احمد علم‌الهدی واگذار شده است.

اشتری همچنین مستنداتی از جمله نامه رئیس اداره تحقیق و حسابرسی اوقاف و امور خیریه در استان خراسان را منتشر کرد.

او نوشت: احمد علم‌الهدی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان و امام جمعه مشهد که پدر همسر ابراهیم رئیسی نیز است، از ماه‌ها قبل از اردیبهشت ۹۶ به طور رسمی توسط این اداره به عنوان متولی این موقوفه» شناخته می‌شود و حق تولیت به حساب او واریز می‌شده است.

احمد علم‌الهدی چند روز بعد اصل موضوع را تایید کرد و از آن دفاع کرد.

امام جمعه مشهد در واکنش به شبهه واگذاری موقوفات گوهرشاد به او اعلام کرد که متولی باید یکی از سادات صلحای مشهد باشد و این جایگاه به تشخیص مراجع قانونی در من احراز شد.

با در نظر گرفتن این مسئله که سازمان اوقاف و افراد پرنفوذ در آن به رهبر جمهوری اسلامی نزدیک هستند، نتیجه‌ این تصمیم مجلس نظام مشخص نیست به کجا می‌رسد؟