تداوم روند دفن پیکر شهروندان بهائی در گورستان خاوران

کانون مدافعان حقوق بشر روز دوشنبه ۱۵ خرداد از دفن پیکر دو شهروند بهائی دیگر در روزهای گذشته در گورستان خاوران خبر داده است.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

کانون مدافعان حقوق بشر روز دوشنبه ۱۵ خرداد از دفن پیکر دو شهروند بهائی دیگر در روزهای گذشته در گورستان خاوران خبر داده است.

به گزارش فرانیوز، این کانون، هویت این شهروندان را «طوبی اشراقی» و «مهوش محمودی» اعلام کرده و آورده است که «پیکر آن‌ها پس از چند روز نگهداری در سردخانه توسط مأموران در محل گورستان خاوران به خاک سپرده شده است.»

مهرداد مهرجو، از کاربران توئیتر که اخبار مربوط به بهائیان را منتشر می‌کند، روز شنبه در توئیتی گفته بود که خانم‌ها اشراقی و محمودی روز نهم خرداد خاکسپاری شده‌اند.

به گزارش کانون مدافعان حقوق بشر «از ابتدای سال ۱۴۰۲، یک مأمور اطلاعات به‌ نام مسعود مؤمنی، برای ترخیص پیکر متوفیان از سردخانه و دفن بهائیان درگذشته در زمین‌هایی که متعلق به جامعه‌ بهائی است، ضمن درخواست سی میلیون تومان، بازماندگان آن‌ها را تهدید کرده است که در صورت عدم پرداخت این مبلغ، پیکر درگذشتگان را در گورستان خاوران دفن خواهد کرد.»

بر اساس این گزارش عدم پرداخت مبلغ درخواست‌شده توسط بهائیان موجب شده است تا پیکرهای بهائیان فوت‌شده بدون اطلاع خانواده آن‌ها‌ و انجام مراسم مذهبی، در گورستان خاوران دفن شود.

ماموران امنیتی جمهوری اسلامی روز جمعه ۱۳ خردادماه نیز از برگزاری مراسم دعاخواندن شماری از شهروندان بهائی در آرامستان بهائیان تهران (گلستان جاوید) جلوگیری کردند.

شهروندان بهائی قصد داشتند روز جمعه ۱۲ خردادماه با حضور بر مزار یکی از هم‌کیشان خود که بدون رضایت و اطلاع خانواده دفن شده‌بود به دعاخواندن بپردازند.

بنا بر این گزارش، ماموران امنیتی تنها به خانواده متوفی اجازه حضور در آرامستان بهائیان را داده و بقیه حاضرین از پشت درهای بسته به مراسم دعاخوانی پرداختند.

در سالهای گذشته ماموران حکومت بارها متوفیان بهائی را بدون اطلاع خانواده و بدون رعایت آیین خاکسپاری بهائیان در گورستان خاوران، محل دفن دسته‌جمعی قربانیان کشتار سال ۶۷، به خاک سپرده‌اند.

جامعه جهانی بهائی از دفن اجباری و بدون اطلاع متوفیان بهائی در گورستان خاوران انتقاد کرده و آن را اقدامی «بی‌رحمانه» خوانده است.

خانواده‌های قربانیان اعدام‌های دسته‌جمعی سال ۶۷ نیز هدف حکومت ایران از دفن اجساد تازه در گورستان خاوران را «پاک کردن» آثار «جنایت در خاوران» دانسته و خواستار توقف این اقدام شده‌اند.