//

تحصن خانواده شهاب دلیلی، زندانی ایرانی -آمریکایی محبوس در زندان اوین

خانواده یک شهروند دوتابعیتی ایرانی -آمریکایی محبوس در زندان اوین در اعتراض به عدم رسیدگی ایالات متحده به وضعیت این زندانی مقابل کاخ سفید در واشنگتن تحصن کرده‌ و خواهان رسیدگی به وضعیت این زندانی شدند.

خواندن این مطلب 7 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، خانواده شهاب دلیلی با انتشار ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی عنوان کرده‌اند؛ تا مقامات آمریکا اعلام نکنند که در توافق تبادل زندانی با جمهوری اسلامی نام شهاب دلیلی هم به عنوان یک فرد دارنده اقامت دائم آمریکا، گنجانده نشود، از تحصن دست نخواهند کشید.

رادین دلیلی و مادرش ناهید، عدم توجه مقام‌های کاخ سفید به ایرانیان مقیم دائم ایالات متحده در زندان‌های ایران را “ناامیدکننده” خواندند.

پس و همسر آقای دلیلی از تیم مذاکره‌کننده با طرف‌های ایرانی می‌خواهند برای آزادی وی تلاش کنند.

شهاب دلیلی، کاپیتان بازنشسته کشتیرانی، یک سال پس از مهاجرت به آمریکا در فروردین ماه ۱۳۹۵ توسط نهادهای امنیتی ایران بازداشت شد.

از سویی دیگر، جیسون پوبلیت، وکیل شهاب دلیلی که اقامت دائم آمریکا را دارد، در گفتگو با بخش فارسی صدای آمریکا، از توافق فعلی برای آزادی زندانی‌های آمریکایی در ایران انتقاد کرد.

او با توصیف توافق در مورد آمریکایی های زندانی به عنوان «معامله بسیار بد» افزود: «هر چند بسیار خوشحال هستیم که همگان بتوانند از زندان در ایران خارج شود، ولی این راه درستی برای آن نیست.»

وکیل مدافع آقای دلیلی «مشکل»‌ را در این مورد دانست که «برخی در دولت آمریکا به عواقب رفتاری که می‌کنند، توجه ندارند» و ابراز امیدواری کرد که «فرصتی فراهم شود تا همه آزاد شوند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، پیشتر گفته بود تا آنجا که می‌داند، در حال حاضر هیچ آمریکایی دیگری به جز پنج نفری که در کانون مذاکرات دیپلماتیک بودند، در زندان‌های ایران نگهداری نمی‌شود.

جیسون پوبلیت گفت:‌ «این که این پنج تن اجازه خروج از زندان یافته اند، برای خانواده‌های آنان خبر خوبی است ولی آزادسازی شش میلیارد دلار، موضوع دیگری است.»

این وکیل مدافع خواستار آن شد که این مبلغ نباید به رهبر جمهوری اسلامی بلکه باید به صندوق قربانیان تروریسم داده شود.

وی افزود: «پس ما برای چه تحریم وضع می‌کنیم؟ قرار است که تحریم ها مانع انتقال پول شود. با این کار، تحریم‌ها هم به ابزاری ضعیف‌ در حوزه پاسخگو نگه داشتن تهران تبدیل می‌شوند.»

آقای پوبلیت تاکید کرد: «تا زمان آزادی تمام گروگان‌ها و افرادی که در بند هستند، نباید هیچ توافقی با ایران امضا شود.»

جیسون پوبلیت گفت: «هیچ نفعی در اعطای شش میلیارد دلار پول‌های مسدود شده به ملاها وجود ندارد.»

در این ارتباط، وزیر امور خارجه آمریکا گفته است که منابع مالی خود ایران صرفا برای «اهداف بشردوستانه» در حساب‌های «محدود و همسو» با «معافیت‌های تحریمی موجود» و برای «اقلام غیرتحریمی» استفاده می‌شود.

آنتونی بلینکن همچنین بر «تعهد تزلزل‌ناپذیر» دولت آمریکا برای حفظ و اجرای تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی تاکید کرده است.