/

تحریم‌های جدید آمریکا علیه شبکه تهیه قطعات پهپاد برای جمهوری اسلامی

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده با انتشار بیانیه‌ای از تحریم یک شبکه بین‌المللی تهیه و ارسال تجهیزات ساخت پهپاد و تسلیحات برای جمهوری اسلامی که در ایران و چند کشور دیگر مستقر هستند خبر داد.

خواندن این مطلب 7 دقیقه طول میکشد.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده با انتشار بیانیه‌ای از تحریم یک شبکه بین‌المللی تهیه و ارسال تجهیزات ساخت پهپاد و تسلیحات برای جمهوری اسلامی که در ایران و چند کشور دیگر مستقر هستند خبر داد.

به گزارش فرانیوز، بر اساس این بیانیه مهدی خوش‌قدم، رئیس شرکت «پردازان سیستم نماد آرمان» (پسنا الکترونیک) که در مالزی فعالیت می‌کند در لیست تحریم‌های جدید ایالات متحده قرار گرفته است. شرکت پسنا الکترونیک زمینه فعالیت خود را واردات قطعات و تجهیزات الکترونیکی، مخابراتی، مکانیکی و ابزاردقیق اندازه‌گیری عنوان کرده است.

بر اساس اعلام وزارت خزانه‌داری ایالات متحده، این فرد از شرکت‌های مستقر در چین به‌عنوان شرکت‌های پوششی استفاده کرده تا موفق به خرید انواع قطعات الکترونیکی شود.

نام شرکتی که مهدی خوش‌قدم مدیرعامل آن است پیش‌تر هم در لیست تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی در دی‌ماه سال ۹۶ به چشم می‌خورد. خودش نیز پیش از این در فهرست سیاه دولت آمریکا قرار داشت در اسفندماه گذشته به همراه پنج شرکت چینی از سوی ایالات متحده تحریم شده بود.

این شرکت به ظاهر خصوصی در اسفندماه ۱۳۸۹ باهدف دور زدن تحریم‌های آمریکا تأسیس شده و برای اولین‌بار در دی‌ماه سال ۹۶ در لیست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین اعلام کرده که شرکتی با نام «آماج نیلگون بوشهر» در کنار سه شرکت چینی، یک شرکت هنگ‌کنگی و یک شرکت مستقر در مالزی به فهرست تحریم‌ها افزوده شده‌اند.

طبق این بیانیه، شرکت امواج نیلگون بوشهر در ایران و شاخه بین‌المللی پردازان سیستم نماد آرمان در مالزی از جمله این شرکت‌های صوری هستند که با دور زدن تحریم‌ها برای جمهوری اسلامی به خرید، بوردهای کدگذاری، کپی‌گر، فرستنده، دستگاه کنترل از راه دور، تجهیزات نوری و انواع کریستال‌ها اقدام کرده‌اند.

بنا به اعلام برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی، شرکت‌هایی که امروز به فهرست تحریم‌های ایالات متحده اضافه شدند، به‌منظور ساخت پهپاد و موشک، اقدام به تامین کالا و فناوری به دولت ایران و وزارت دفاع این کشور کرده بودند.

یکی از دلایلی که غرب را به تحریم زنجیره تامین قطعات پهپادهای حکومت ایران واداشت، استفاده از این پهپادها در جنگ روسیه علیه اوکراین بود.

حکومت ایران تا مدت‌ها ارسال پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را انکار می‌کرد، اما در نهایت در آبان‌ماه ۱۴۰۱ در پی انتشار شواهد گسترده، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، تحویل پهپاد‌های ایرانی به روسیه را پذیرفت و ادعا کرد که تحویل این پهپادها “به‌صورت محدود و قبل از آغاز جنگ” بوده است.