تب کریمه کنگو جان سه نفر را در ایران گرفت

رییس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت با اشاره به افزایش شمار مبتلایان به تب کریمه کنگو در سال جاری گفت که ۳ بیمار جان خود را بر اثر ابتلا به این بیماری از دست داده‌اند.

خواندن این مطلب 4 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، دکتر محمدرضا شیرزادی در گفت‌وگو با رسانه‌های داخلی ‌ درباره آخرین آمار بروز تب کریمه کنگو در کشور در فصل گرما، گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۲۸ مورد مبتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در کشور گزارش شده است و متاسفانه ۳ بیمار نیز جان خود را بر اثر ابتلا به این بیماری از دست داده‌اند.

وی افزود: مهم‌ترین بیماری که طی ذبح دام و دستکاری لاشه آن ممکن است منتقل شود، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو است.

رییس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت درباره علائم بیماری تب کریمه ‌کنگو گفت: علائم شامل تب، سر درد، علائم گوارشی و در موارد شدید تظاهرات خونریزی دهنده است.

شیرزادی تاکید کرد: مصرف فرآورده‌های حیوانی به صورت خام از نظر انتقال بسیاری از بیماری‌ها خطرناک است و افراد باید از مصرف گوشت و جگر خام خودداری کنند. فرآورده دامی باید به صورت پخته مصرف شود تا مطمئن شویم عامل بیماری‌زا کاملا از بین رفته است.

وی افزود: گوشت دام ذبح شده را باید قبل از قطعه قطعه کردن و مصرف، حداقل ۲۴ساعت در دمای ۴ درجه سانتیگراد در یخچال نگهداری کرد. جگر و سایر امعا و احشای دام نیز قبل از مصرف باید ۴۸ ساعت در دمای ۴ درجه سانتیگراد در یخچال باشد. این فرآیند از آن جهت اتفاق می‌افتد که در این مدت میزان اسیدیته و PH گوشت کاهش یافته و اگر ویروسی در آن وجود داشته باشد، از بین می‌رود.

فعالیت قصابی‌های غیرمجاز یکی از دلایل شیوع این بیماری در ایران است که معمولا گوشت را با قیمت پایین‌تری عرضه می‌کنند.

افزایش سرسام‌آور قیمت گوشت و کاهش قدرت خرید مردم سبب شده تا شهروندان برای تهیه گوشت ارزانتر به قصابی‌های غیرمجاز مراجعه کنند و این خود یکی از دلایل افزایش موج ابتلا به تب کریمه کنگو در ایران است.