کشورهای خلیج فارس
/

تاکید اعضای شورای همکاری خلیج فارس و آمریکا بر ضرورت همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی

وزیران امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در دیدار با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا با صدور بیانیه ای از جمهوری اسلامی خواستند که به طور کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، این دیدار امروز و در حاشیه هفتادو هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک انجام شد و در آن شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی و همتایان او از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و آمریکا حضور داشتند.

وزیران خارجه کشورهای حاشیه خلیج فارس شامل عربستان، کویت، بحرین، قطر، امارات و عمان، در نشستی مشترک با آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در نیویورک با انتشار بیانیه مشترکی، خواستار همکاری کامل ایران با آژانس شدند.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس، هفته گذشته اعلام کرد جمهوری اسلامی مجوز ورود شماری از بازرسان «برجسته» آژانس برای بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران را لغو کرده است.

پیشتر اتحادیه اروپا به همراه بریتانیا از تصمیم جمهوری اسلامی به شدت انتقاد کرده و خواهان لغو فوری این تصمیم شده بودند.

جمهوری اسلامی می‌گوید در پی تصمیم بریتانیا، فرانسه و آلمان به عنوان اعضای اروپایی برجام و آمریکا برای تصویب قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران به خاطر عدم همکاری با آژانس، تصمیم به لغو مجوز ورود بازرسان این نهاد بین‌المللی گرفته است.

 در بیانیه مشترک این کشورها آمده است: «وزرا از تعامل دیپلماتیک عربستان سعودی و دیگر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با ایران برای دنبال کردند روند تنش‌زدایی در منطقه استقبال می‌کنند و بر اهمیت پیروی از قوانین بین‌المللی شامل منشور سازمان ملل تاکید دارند.»

در ادامه این بیانیه آمده است:‌«وزرا بر تعهد خود درباره آزادی دریانوردی و امنیت کشتی‌رانی در منطقه تاکید دارند و مصمم به مقابله با هرگونه فعالیت غیرقانونی‌اند که کشتی‌رانی و تجارت بین‌المللی و تاسیسات نفتی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را تهدید می‌کند».

آنها در این نشست از ایران خواستند توسعه هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) و دیگر تسلیحات خطرناک که تهدیدی جدی برای منطقه است را متوقف کند.

آنها درباره جزایر سه‌گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی ایران نیز از موضع امارات متحده عربی حمایت کردند و خواستار «راه‌حلی صلح‌آمیز» در این زمینه شدند.