//

بیانیه وزیران اقتصاد گروه۷ علیه ایران، روسیه و کره شمالی/ نگرانی از تبادلات مالی نامشروع جمهوری اسلامی

وزیران اقتصاد و دارایی هفت کشور صنعتی (گروه۷) در پایان نشست خود در ژاپن بیانیه‌ای داده و از جمله انتقاداتی را علیه ایران، روسیه و کره شمالی مطرح کرده‌اند.

خواندن این مطلب 4 دقیقه طول میکشد.

وزیران اقتصاد و دارایی هفت کشور صنعتی (گروه۷) در پایان نشست خود در ژاپن بیانیه‌ای داده و از جمله انتقاداتی را علیه ایران، روسیه و کره شمالی مطرح کرده‌اند.

به گزارش فرانیوز، اعضای گروه ۷ در بیانیه پایانی خود تاکید کرده‌اند: «ما به مقابله با تلاش‌ها برای دور زدن یا تضعیف تحریم‌های وضع‌شده پایبند می‌مانیم.»

 در این بیانیه آمده است: « گروه ویژه اقدام مالی در مورد پولشویی (FATF) نقش مهمی در حفاظت از یکپارچگی سیستم مالی بین‌المللی ایفا می‌کند. ما نگرانی عمیقی درباره تهدیدات ناشی از فعالیت‌های غیرقانونی کره شمالی در ساخت سلاح‌های کشتار جمعی و همچنین تأمین مالی شماری از پرتاب‌های اخیر موشک‌های بالستیک بین‌قاره‌ای کره شمالی ابراز می کنیم».

وزارت خارجه کره شمالی همچنین از بیانیه وزرای خارجه گروه هفت درباره خلع سلاح اتمی کره شمالی انتقاد کرد و آن را مداخله در امور داخلی پیونگ‌یانگ توصیف کرد.

در این بیانیه بر تقویت جایگاه گروه ویژه اقدام مالی (FATF) و نهادهای مشابه منطقه‌ای تاکید شده تا یکپارچگی و سلامت نظام مالی جهانی تضمین شود.

این بیانیه می‌گوید: «ما عمیقا نسبت به خطر تبادلات مالی نامشروعی که از ایران سرچشمه می‌گیرند نگران هستیم.»

ایران سه سال است که به دلیل به سرانجام نرساندن وعده‌هایش برای پیوستن به معاهدات بین‌المللی مربوط به مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم در «لیست سیاه» گروه اقدام مالی قرار گرفته است.

علاوه بر این، گروه ۷ تاکید کرد که از تصمیم گروه ویژه اقدام مالی (FATF) برای تعلیق عضویت روسیه در سال جاری با توجه به “اظهارات هسته‌ای مسکو” حمایت کامل می‌کند.