/

بیانیه مشترک آمریکا و تروئیکای اروپایی؛ اقدامات جمهوری اسلامی در مسیر اشتباه است

جمهوری اسلامی با سنگ‌اندازی در مقابل انتصاب تعدادی از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مانع فعالیتهای آژانس شده و در واکنش به این موضوع، آمریکا و تروئیکای اروپایی در بیانیه مشترکی اقدامات جمهوری اسلامی را گام دیگری در مسیر اشتباه عنوان کردند.

خواندن این مطلب 4 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، این بیانیه مشترک توسط فرانسه، آلمان، بریتانیا و ایالات متحده انتشار یافته است.

رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای خاطرنشان کرده بود: ایران فعالیت چندین بازرس با تجربه آژانس، از جمله با تجربه‌ترین کارشناسان خود با دانش منحصربه‌فرد در زمینه فناوری غنی‌سازی اورانیوم، را تعلیق کرده است.

در پاسخ این چهار کشور بیانیه‌ مشترکی را منتشر و این اقدام جمهوری اسلامی را مانعی در اجرای موثر ماموریت پادمانی این آژانس توصیف کردند.

در بیانیه آمده است: همانطور که مدیرکل در بیانیه خود تصریح می‌کند، اقدامات ایران گام دیگری در مسیر اشتباه است و ضربه‌ای غیرضروری به روابط از قبل تیره شده بین آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران خواهد زد.

در بیانیه همچنین به گسترش فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی اشاره شده است.

همچنین گفته شده که جمهوری اسلامی اکنون نیز عمداً مانع برنامه‌ریزی و اجرای عادی راستی‌آزمایی و نظارت آژانس در ایران است که طبق توافقنامه پادمان ان‌پی‌تی ملزم به رعایت آن است.

همچنین تصریح شده است: این تصمیم ایران در شرایطی گرفته شد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پرسش‌های جدی، طولانی‌مدت و حل‌نشده‌ای در رابطه با مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام‌نشده در ایران دارد که ایران بیش از چهار سال است که نتوانسته به آنها پاسخ دهد.

در بیانیه چهار کشور بریتانیا، آلمان، فرانسه و ایالات از ایران خواسته شده است؛ این حکومت با آژانس همکاری کند تا این نهاد اطمینان حاصل کند که برنامه هسته‌ای ایران منحصراً صلح آمیز است.