توزیغ شیر خشک

به بهانه جلوگیری از قاچاق؛ شیرخشک با ارائه کد ملی نوزاد از امروز در کشور جیره بندی می شود

سازمان غذا و دارو اعلام کرد از روز پنج‌شنبه، ۲۰ مهر ۱۴۰۲، عرضه شیر خشک در داروخانه‌ها تنها با ارائه کد ملی نوزاد صورت می‌گیرد.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، خبرگزاری مهر نوشت کمبود شیرخشک در چند ماه گذشته و فروش قاچاق آن در کشور، سازمان غذا و دارو را بر آن داشت تا یک راهکار برای توزیع درست شیرخشک در سطح داروخانه‌ها پیشنهاد بدهد.

محمود آل بویه، مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو، در این زمینه گفته ارائه کارت ملی از آن رو الزامی است که «همه شیرخشک‌ها باید در سامانه تیتک ثبت شود تا از قاچاق این اقلام جلوگیری شود، این موضوع شامل شیرخشک‌های رگولار هم می‌شود».

این نحوه توزیع شیرخشک در کشور در حالی ست که منوچهر دادگرنژاد، مدیرکل امور فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو نیز مدعی شده که «در حال حاضر مشکلی در تأمین شیرخشک وجود ندارد و با توجه به تأمین شیرخشک از مسیر تولید داخل و واردات، به زودی نیاز بازار در زمینه شیرخشک مرتفع خواهد شد».

منوچهر دادگرنژاد مدیرکل امور فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو در گفتگو با خبرگزاری ایسنا، به الزام ارایه شیرخشک با ثبت کد ملی و تاریخ تولد نوزاد در داروخانه‌ها اشاره کرد و گفت: به جهت حمایت از مصرف کننده، به شیرخشک‌ ارز ۴۲۰۰ تومانی تعلق می‌گیرد؛ بنابراین به دلیل اختلاف قیمت موجود، احتمال خروج شیرخشک‌ها از زنجیره و قاچاق معکوس آن و یا استفاده در مصارف دیگر نظیر شیرینی‌ فروشی‌ها و … وجود داشت. به همین دلیل ارایه این محصول با کدملی و تاریخ تولد نوزاد و ثبت در سامانه تی‌تک از ۲۰ مهرماه الزام‌آور شد تا طول زنجیره تامین تا مصرف قابل رصد باشد.

دادگرنژاد همچنین درباره چگونگی ارایه شیرخشک به اتباع و افراد فاقد شناسنامه نیز گفت: برای اتباع و افراد فاقد شناسنامه نیز از معاونان غذا و داروی سراسر کشور خواسته‌ایم که با همکاری اداره ثبت استانی، یک کد مجازی تهیه و به ما اعلام شود تا برای اتباع و افراد فاقد شناسنامه نیز سهمیه در نظر گرفته شود. در مجموع داروخانه‌ها موظفند هر کسی که مراجعه کرد شیرخشک را با کد ملی تحویل دهند.

پیش از این نیز گزارش‌هایی از عرضه شیرخشک با ارائه کارت ملی در استان سیستان و بلوچستان و شهر زاهدان منتشر شده بود.

حیدر محمدی، رئیس پیشین سازمان غذا و دارو اعلام کرده بود که در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، اعتبارات مربوط به یارانه شیر خشک و داروهای صعب‌العلاج و طرح دارویاری به شدت کاهش پیدا کرده است.