/

بلژیک خواستار توضیح جمهوری اسلامی درباره جاسوسی تیم زاکانی در خاک خود شد

وزیر خارجه بلژیک اعلام کرد که از جمهوری اسلامی خواسته درباره جاسوسی تیم همراه زاکانی از اپوزیسیون جمهوری اسلامی در خاک بلژیک توضیح دهد.

خواندن این مطلب 8 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، حاجا لحبیب در پارلمان بلژیک گفت: از سازمان امنیت داخلی این کشور خواسته که درباره عملکرد هیئت جمهوری اسلامی همراه با علیرضا زاکانی شهردار تهران در بروکسل تحقیق کند.

وی افزود: دو نفری که علاقه خاصی به تظاهرات مخالفان جمهوری اسلامی در بروکسل نشان می‌دادند و مشغول عکس گرفتن بودند توسط پلیس رهگیری شدند و مشخص شد که آنها جزو هیئت ایرانی هستند.

رسانه‌های بلژیکی در روزهای اخیر از اقدامات جاسوسی اعضای تیم زاکانی از اپوزیسیون جمهوری اسلامی خبر دادند.

برخی از این رسانه‌ها روز پنج‌شنبه شواهد تازه‌ای را در این زمینه منتشر کردند.

شخصی که در هیات شهردار تهران حضور داشته و در حال فیلمبرداری از معترضان ایرانی در بروکسل دیده شده، عبدالمطهر محمدخانی سخنگوی شهرداری تهران است که سالهاست که در حلقه نزدیکان به زاکانی است.

وزیر خارجه بلژیک برای چهارمین بار مجبور شده است درباره صدور ویزا به علیرضا زاکانی به نمایندگان این کشور توضیح دهد.

حدود سه هفته قبل، زاکانی به همراه ۱۳ نفر برای شرکت در یک کنفرانس با حضور شهرداران شهرهای بزرگ جهان به بروکسل سفر کرد.

این سفر با اعتراضات گسترده ایرانیان مخالف جمهوری اسلامی همراه شد.

دو برادر ایرانی که در گردهمایی اعتراضی علیه سفر هیئت نمایندگان جمهوری اسلامی به اجلاس شهری بروکسل شرکت داشتند، از بازداشت مادر خود در ایران خبر دادند. همزمان، اخبار حاکی از تشدید درخواست‌ها برای استعفای حجه لحیب، وزیر خارجه بلژیک است.

«بروکسل تایمز» به نقل از یک‌ تارنمای خبری بلژیکی، به نقل از این دو برادر نوشت که هیئت نمایندگان جمهوری اسلامی از معترضان در بروکسل فیلم‌برداری کردند، و پس از آن، مادر آنها در ایران بازداشت شده و مورد بازجویی قرار گرفته است.

از این مادر پرسیده شد که چرا پسرانش در گردهمایی اعتراضی شرکت می‌کنند، و از او خواسته شده است تا به آنها بگوید که دست از اعتراض بکشند و در غیر این‌ صورت به ۲۰ سال زندان محکوم می‌شود.

یکی از این دو تن، با توصیف حجه لحبیب، وزیر خارجه بلژیک به عنوان «وزیر خارجه ساده لوح»، او را مسئول صدور ویزا برای هیئت ایرانی دانست.

او گفت: «سفر ۱۴ مقام ایرانی، امنیت ما در بلژیک و همچنین خانواده‌های ما در ایران را به مخاطره انداخته است.»

پیشتر نیز در واکنش به سفر زاکانی و هیات همراه او به بروکسل، پاسکال اسمت در اعتراض به‌ دعوت از علیرضا زاکانی برای سفر به بروکسل و پرداخت هزینه اقامت او از اموال دولتی، روز یکشنبه بیست و هشتم خرداد ماه از مقام خود کناره‌گیری کرد.

از سویی دیگر، حاجا لحبیب وزیر خارجه بلژیک در یک جلسه پارلمان این کشور در پاسخ به اعتراض برخی از نمایندگان در زمینه دعوت از زاکانی به بروکسل، آقای اسمت را به کثیف کردن چهره این شهر به‌دلیل دعوت از زاکانی متهم کرده بود.

سفر زاکانی به بروکسل پس از تبادل اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی زندانی در بلژیک با اولیویه فاندکاستیل امدادگر بلژیکی زندانی در ایران صورت گرفت و این در حالی بود که اسدی به دلیل برنامه‌ریزی برای بمب‌گذاری در یک نشست سازمان مجاهدین خلق در پاریس به بیست سال زندان محکوم شده بود.