برگشت میگوی صادراتی به دلیل آلودگی به فاضلاب شهری

یک رسانه داخلی گزارش داده که معضل قدیمی ورود فاضلاب شهری به دریا یقهٔ صنعت شیلات بوشهر را گرفت و صادرکنندگان میگو در استان می‌گویند محصولات صادراتی آنها به‌ دلیل آلودگی به فاضلاب شهری پس فرستاده می‌شود.

خواندن این مطلب 9 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، وبسایت پیام ما در گزارشی به نقل از یکی از پرورش‌دهندگان میگو نوشت: «اینکه فاضلاب شهری بوشهر به دریا می‌ریزد، آن‌هم درست در مجاورت سایت‌های پرورش میگو موضوعی نیست که هیچ‌یک از مسئولان این استان و یا مسئولان کشوری آب‌وفاضلاب از آن بی‌اطلاع باشند. موضوع ابعاد بسیار بزرگی دارد. تصفیه‌خانهٔ بوشهر که فکر می‌کنم به‌تازگی به بخش خصوصی واگذار شده است، جوابگوی تصفیهٔ همهٔ حجم فاضلاب در بوشهر نیست.»

میگو محصولی از استان بوشهر است که به چین و ژاپن صادر می‌شود؛ اما حالا چندسالی است که صادرات این محصول به‌دلیل آلودگی محصولات صادرشده برگشت داده می‌شود.

این تولیدکننده و صادرکننده که می‌گوید برای تصحیح اشتباهی که دولت انجام می‌دهد آنها هم متضرر می‌شوند و هم تهدید، فکر می‌کند شاید بهتر است فکر رونق دوبارهٔ مزارع پرورش میگو را از سرشان بیرون کنند.

او افزود: شش کانتینر یخچالدار میگوی بسته‌بندی‌شده به چین صادر شد، همهٔ محصول بازگشت داده شد؛ چراکه آلودگی فاضلابی در آن پیدا شد، آن‌هم آلودگی ناشی از فاضلاب. فکر کنید که این محصول به چین و ژاپن صادر می‌شود که مثلاً استانداردهای مواد غذایی‌اش سهل‌تر از روسیه و اتحادیهٔ اروپاست. به ما گفتند مسیر جدید صادراتی برایمان باز می‌کنند. پرسیدیم به کدام کشورها؟ گفتند کشورهای اروپایی، روسیه، عراق، کشورهای حوزهٔ قفقاز. یعنی مسئولان نمی‌دانند که محصولی که چنین آلودگی‌ای دارد، هرگز بازار روسیه و اروپا خریدار آن نیست؟

این فعال حوزه تولید گفته که « همین میگو روانهٔ بازار داخل نیز می‌شود. متأسفانه ادارهٔ استاندارد یا وزارت بهداشت و درمان و علوم پزشکی در ایران مانند چین و ژاپن برای مواد غذایی که پیر و جوان می‌خورند، سختگیری ندارد. سازمان شیلات و صنعت و معدن هم برایش ضرر مالی تولیدکنندگان مهم نیست. انگار همین که خبری درز نکند، برایشان کفایت می‌کند.»

در این گزاذگرش آمده است که گرچه مستندات وجود آلودگی به فاضلاب انسانی وجود دارد و حتی جلسه‌های متعددی در استانداری این استان برای حل‌و‌فصل این موضوع با متخصصان، دانشگاهیان و مدیران دستگاه‌های ذی‌ربط گذاشته است، اما به‌نظر می‌رسد مسئولان فعلی علاقه‌ای به قبول آن ندارند.

همچنین در تماس «پیام ما» با اداره‌کل آب‌وفاضلاب شهری و روستایی این استان، همچنین استانداری بوشهر، پاسخی دریافت نشد. همچنین دانشگاه علوم پزشکی این استان نیز از موضوع اعلام بی‌اطلاعی کرده است.

«جابر مظفری‌زاده» پژوهشگر آب در استان بوشهر به «پیام ما» می‌گوید این چالش که در حال تبدیل به یک بحران است، راه‌حل دارد و اتفاقاً دولت نیز از آن مطلع است: «فقط در قالب پساب ۱۸ میلیون مترمکعب آب در شهر بوشهر هدر می‌رود که موقعیت سرزیر آن به دریا آلودگی مزارع پرورش میگو را تأیید می‌کند. همچنین در مجاورت محل شنا و مکان استفاده از قایق‌های تفریحی است. باید به این نکته نیز توجه کرد که مطابق آمار و محاسبات هر پنج سال ۲۵ درصد به حجم فاضلاب ورودی اضافه می‌کند. سرمایه‌گذاری در این زمینه مقرون‌به‌صرفه است و علاوه‌بر نیاز به احداث ظرفیت تکمیلی تصفیه‌خانه می‌توان با استفاده از روش‌های نوین هزینهٔ این سرمایه‌گذاری را کاهش داد. در غیر این‌صورت در روزهای آتی آیندهٔ درخشانی در انتظار گردشگری، سلامت، اقتصاد و حتی سلامت منطقه نخواهد بود.»