کنگره آمریکا
/

برگزاری ۲ جلسه استماع با موضوع ایران در مجلس نمایندگان آمریکا

مجلس نمایندگان ایالات متحده قرار است این هفته برای اولین بار از سال ۲۰۲۰، اولین جلسات استماع با موضوع ایران را برگزار کند.

خواندن این مطلب 11 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، کمیته روابط خارجی و کمیسیون فرعیِ کمیته نظارت مجلس نمایندگان قرار است میزبان دو جلسه استماع این هفته باشند و هیچ مقامی در دولت بایدن قرار نیست در این جلسات شهادت دهند.

قرار شده که اولین جلسه استماع در کمیته فرعی امنیت ملی، مرز و امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا با عنوان «استراتژی خطرناک؛ بررسی ناکامی‌های دولت بایدن در مورد ایران» در ۱۳ سپتامبر برگزار شود.

در این جلسه ریچارد گلدبرگ، مسئول سیاست ایران در شورای امنیت ملی دولت ترامپ، ویکتوریا کوتس، معاون مشاور امنیت ملی در امور خاورمیانه و شمال آفریقا در دولت ترامپ و مایکل ماکوفسکی، رئیس و مدیر عامل مؤسسه یهودی برای امنیت ملی در این جلسه شهادت خواهند داد.

بر اساس بیانیه کمیته نظارت مجلس نمایندگان، این جلسه «اینکه دولت بایدن بارها و بارها در مذاکرات محرمانه با ایران شرکت کرده است و تهدیدهای نوظهور ناشی از ایران و نمایندگان آن را نادیده گرفته است» و « نقاط ضعف دولت بایدن در کمک به آمریکایی‌هایی که در خارج از کشور به دام افتاده‌اند و شرایط پیرامون اخراج مقامات بلندپایه کوتاهی کرده است» را بررسی خواهد کرد.

گلن گروتمن عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا و رئیس کمیته فرعی امنیت ملی، مرز و امور خارجه در این رابطه گفت: «تصمیمات سیاست خارجی دولت بایدن درباره ایران همچنان غیرمنطقی است و به طور فعال امنیت آمریکایی‌ها در داخل و خارج از کشور را کاهش می‌دهند».

او ادامه داد: «علی‌رغم وعده‌ها، دولت بایدن نتوانسته درباره مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی و همچنین درباره تصمیم مبهم خود برای برکناری نمایندگان بلندپایه ایالات متحده در امور ایران شفافیت داشته باشد».

رئیس کمیته فرعی امنیت ملی، مرز و امور خارجه افزود: «رژیم ایران تهدید بزرگی برای منافع آمریکا و ثبات خاورمیانه است و برگزاری این جلسه فرصتی عالی است تا تمام این مسائل را بررسی کنیم و به آمریکایی‌ها در داخل کشور آنچه که دولت بایدن ارائه نمی‌دهد، یعنی شفافیت و پاسخ‌ها را ارائه دهیم».

دومین جلسه استماع در کمیته فرعی خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیای مرکزی با عنوان « تهدیدهای فزاینده ایران: ارزیابی سیاست ایالات متحده در قبال فعالیت‌های مخرب ایران» در ۱۴ سپتامبر برگزار خواهد شد.

نورمن رول، مدیر بخش ایران در دفتر مدیریت اطلاعات ملی ایالات متحده در دولت‌های جمهوری‌خواه و دموکرات، بهنام بن طالب‌لو، پژوهشگر ارشد در بنیاد دفاع از دمکراسی‌ها، مسیح علی‌نژاد نویسنده و فعال ایرانی و همچنین سوزان مالونی، معاون رئیس و مدیر سیاست خارجی در مؤسسه بروکینگز، یک اتاق فکر از جناح چپ مستقر در واشنگتن به این جلسه استماع دعوت شده‌اند.

مایکل روبین، عضو ارشد مؤسسه امریکن انترپرایز، یک اندیشکده راست‌گرایانه در واشنگتن به اپک تایمز گفت: «باید از این رویداد استقبال شود و اما برگزاری چنین جلساتی بسیار به تأخیر افتاده است، مثل اینکه بالاخره یک دکتر برای بیمار مبتلا به سرطان مرحله چهارم به مدت یک سال، آسپرین تجویز می‌کند».

او ادامه داد: «امیدواریم که این جلسه نشان دهنده تلاش‌های دو حزبی برای توسعه استراتژی در برابر جمهوری اسلامی باشد. اختلاف و کینه‌ورزی درباره اوباما و ترامپ و در موضوع فشار حداکثری در مقابل کاهش تحریم‌ها ممکن است سیاست خوبی باشد، اما چنین موضع‌گیری فعالیت‌های بدخواهانه حکومت ایران را توجیه نمی‌کند».

روبین اضافه کرد: «اعضای هر دو حزب نباید هرگز فراموش کنند که ایران دارای توانایی و اقتدار عمل است و حمایت از تروریسم توسط حکومت ایران در واکنش به غرب نیست بلکه ایدئولوژی این حکومت است و تنها سؤالی که غرب باید در نظر بگیرد این است که چگونه می‌توان رژیم ایران را به بهترین نحو تعطیل کرد».

همچنین کمیسیون نظارت مجلس به اپک تایمز گفت: «این واقعیت که جلسات متعددی در این هفته درباره موضوع ایران برگزار می‌شود، نشان می‌دهد که این موضوع چقدر برای منافع و امنیت آمریکایی‌ها در داخل و خارج از کشور حیاتی و فوری است».

او ادامه داد: «ما مشتاقانه منتظر هستیم که با نظرات ارزشمند شاهدانی که در مقابل کمیته فرعی شهادت می‌دهند، درکی عمیق‌تر از موضوعات مورد نظر به دست آوریم».