/

برکناری قاضی صادرکننده احکام عجیب علیه بازیگران در پی فشارهای رسانه‌ای

یک وکیل پایه یک دادگستری با انتشار مطلبی از برکناری دادرس شعبه ۱۰۸۸ دادگاه ارشاد تهران که پیشتر افسانه بایگان را به مراجعه اجباری به مراکز روانشناسی محکوم کرده بود، خبر داد.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، شیما قوشه با انتشار یک توییت نوشت: ‌حسب مسموع، قاضی علی امیدی، دادرس شعبه ۱۰۸۸ دادگاه ارشاد تهران، که رای‌های عجیب و بعضا غیرقانونی‌اش صدای همه تا رئیس قوه قضائیه را درآورده بود، از شعبه مربوطه برکنار شده.

لازم به ذکر است که علی امیدی، دادرس پرونده افسانه بایگان نیز بود.

افسانه بایگان، هنرپیشه مشهور ایرانی طی هفته‌های اخیر به دلیل عدم رعایت حجاب اجباری توسط این قاضی به مراجعه اجباری به مراکز روانشناسی برای درمان آنچه «بیماری روحی شخصیت ضد خانواده» خوانده شده، محکوم شده بود.

صدور این حکم موجی از واکنش‌ها را در شبکه‌های اجتماعی و میان کنشگران و انجمن‌های روانشناسی و روانپزشکی برانگیخت.

از جمله چهار سازمان معتبر روان‌شناسی و روان‌پزشکی در نامه‌ای سرگشاده به رئیس قوه قضاییه ایران نسبت به سوءاستفاده از علم روان‌شناسی و روان‌پزشکی توسط جمهوری اسلامی ایران هشدار داده بودند.

رؤسای این انجمن‌ها در بخشی از نامه خود تشخیص اختلالات روانی را در صلاحیت روان‌پزشک دانسته نه قضات و خواستار پرهیز از برچسب‌زدن به رفتارهای افراد با عناوین تشخیصی روان‌پزشکی شده‌اند.

همچنین روز گذشته ده‌ها روان‌شناس، روان‌پزشک و روان‌درمانگر از سراسر دنیا درنامه‌‌ای به کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل از این سازمان خواستند تا در قبال سوء‌استفاده جمهوری اسلامی از روان‌شناسی و روان‌پزشکی، موضعی قاطع اتخاذ کند.

بیش از هفتاد نفر از کادر سلامت روان از کشورهای مختلف دنیا به ابتکار انجمن روانپزشکی ایرانی آمریکای شمالی با هدف جلب توجه سازمان ملل متحد به تحولات «عمیقا نگران‌گننده» اخیر در ایران به ویژه در مورد رفتار با زنانی است که «شجاعانه از حقوق اساسی انسانی خود دفاع می‌کنند»، نامه‌ای را نگاشتند.

در نامه آمده است: طی هفته‌های اخیر، دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران چندین زن را به دلیل انتخاب آزادانه پوشش و سرپیچی از حجاب اجباری به گذراندن دوره‌های روان‌درمانی محکوم کرده است و تشخیص‌های «ساختگی» از جمله «شخصیت ضداجتماعی» را در احکام خود عنوان کرده‌ و درمان‌های مداوم را برای تغییر باور و رفتارشان الزامی کرده‌اند.

آنگونه که به نظر می‌رسد، سرانجام فشارهای رسانه‌‌ای و فعالیت‌های کنشگران ایرانی در سراسر جهان موجب برکناری این قاضی شده است.