/

برنامه جمهوری اسلامی برای ترور شهروندان اسرائیلی در خاک یونان خنثی شد

موساد گزارش داد دو تبعه پاکستانی متولد ایران که قصد ترور شهروندان اسرائیلی در آتن را داشته و توسط پلیس یونان دستگیر شدند، از تهران دستور می گرفتند.

خواندن این مطلب 15 دقیقه طول میکشد.

موساد گزارش داد دو تبعه پاکستانی متولد ایران که قصد ترور شهروندان اسرائیلی در آتن را داشته و توسط پلیس یونان دستگیر شدند، از تهران دستور می گرفتند.

به گزارش فرانیوز، پلیس یونان روز سه شنبه اعلام کرد دو شهروند پاکستان که به‌ترتیب ۲۷ و ۲۹ سال دارند به اتهام طراحی عملیات تروریستی علیه شهروندان اسرائیل بازداشت شده‌اند.

پلیس یونان اعلام کرد بازداشت این دو نفر به «برچیدن یک شبکه تروریستی» که از خارج یونان هدایت می‌شد کمک کرده است.

رویترز به نقل از یک مقام پلیس گزارش داد این دو نفر ۲۷ و ۲۹ساله و تبعه پاکستان و متولد ایران هستند. خبرگزاری آتن به نقل از مقام‌های پلیس یونان گزارش داد این دو نفر، از اتباع پاکستانی ساکن ایران دستور می‌گرفتند.

پلیس یونان گفت اسنادی دیجیتال را ضبط کرده که نشان می‌دهد این گروه قصد داشت به یک ساختمان مهم در یونان حمله کند و برای انجام این کار به دنبال جذب نیرو بود.

دو مظنون روز سه‌شنبه به اقدامات تروریستی متهم شدند و یک مرد سوم که تصور می‌شود در خارج از یونان باشد هم غیابی با اتهام مشابه روبرو شد.

دو مقام یونان به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته‌اند که دو مظنون غیرقانونی از ترکیه به یونان آمده بودند و حداقل چهار ماه در این کشور اقامت داشتند.

بر اساس این گزارش، پلیس علاوه بر نقاطی در آتن، در جنوب یونان و همچنین در جزیره زاکینتوس هم عملیات جست‌وجو انجام داده است.

براساس اخبار رسانه ها تروریست‌ها قصد داشتند یکی از رستوران‌های یهودیان در آتن را هدف حمله خود قرار دهند؛ رستورانی که از قرار معلوم برای یهودیان واجد ارزشی نمادین است و پیروان این دین به‌چشم کنیسه – محل نیایش یهودیان –  نیز به آن نگاه می‌کنند.

به‌گزارش وبسایت «تایمز آو اسرائیل»، پلیس یونان با انتشار بیانیه‌ای در روز سه‌شنبه، ۲۸ مارس ۲۰۲۳، تاکید کرد تروریست‌ها نه تنها در پی به‌قتل رساندن یهودیان بودند بلکه می‌خواستند به نهادهای عمومی یونان آسیب برسانند و روابط بین‌المللی این کشور را دست‌خوشِ بحران کنند.

از سوی دیگر، سازمان اطلاعات و عملیات ویژه دولت اسرائیل (موساد) نیز با انتشار بیانیه‌ای در شامگاه سه‌شنبه نه تنها از همکاری این نهاد اطلاعاتی دولت اسرائیل با مقامات یونان پرده برداشت بلکه مدعی شد تروریست‌های بازداشت شده از تهران دستور می‌گرفتند.

به‌گزارش روزنامه اورشلیم‌پست، موساد در بیانیه شامگاه سه‌شنبه‌اش نوشت این سازمان اطلاعاتی در تجزیه و تحلیل روش‌های عملیاتی جمهوری اسلامی به مقام‌های یونان کمک کرده است تا از این طریق موفق به کشف جنایت و روش عملیات سازمان تروریستی حاضر در یونان شوند.

موساد در بخشی از این بیانیه چنین نوشت: «این نمونه دیگری از تلاش [حکومت] ایران است به‌منظور استفاده از وحشت‌آفرینی علیه یهودیان و اهداف اسرائیلی.»

اورشلیم‌پست همچنین تاکید کرد موساد موفق شد علاوه بر خنثی کردن عملیات تروریستی علیه شهروندهای اسرائیل در آتن، به نیروهای امنیتی و اطلاعاتی یونان کمک کند تا ارتباط میان این عملیات تروریستی مشخص با عملیات گسترده‌تر تروریستی مد نظر نظام جمهوری اسلامی ایران را متوجه شوند؛ عملیاتی که بر پایه ادعای موساد ابعادی بین‌المللی دارد.

موساد نیز در بیانیه سه‌شنبه‌اش تاکید کرد این سازمان امنیتی، «همراه با شرکای امنیتی خود»، می‌کوشد تا توطئه‌ها و نیات نظام جمهوری اسلامی ایران «به‌منظور آسیب زدن به سراسر جهان» را خنثی کند.

الی کوهن وزیر امور خارجه اسرائیل در واکنش به بازداشت تروریست های پاکستانی در یونان در بیانیه ای تاکید کرد:«حکومت آیت‌الله در تهران به خاورمیانه و سراسر جهان ترور صادر می‌کند. [از این‌رو] تنها یک دستِ محکم و استوار علیه حکومت ایران است که می‌تواند فعالیت‌های تروریستی آن را متوقف کند.»

به‌گزارش رسانه‌های یونان تروریست‌ها موفق به تهیه سلاح گرم نشدند و به همین دلیل قصد داشتند تا با استفاده از کپسول‌های گاز مکان موردنظرشان را منفجر کنند. رسانه‌های یونانی همچنین تاکید کردند تروریست‌ها نه تنها در پی به‌قتل رساندن اهداف خود بودند، بلکه قصد داشتند چند تن از شهروندهای یهودی اسرائیل را بربایند.

گفتنی ست با نزدیک شدن به یکی از مهمترین اعیاد یهودیان، یعنی عید پِسَح یا فطیر که بر اساس تقویم میلادی هر ساله در حد فاصل ۵ تا ۱۳ آوریل برگزار می‌شود، شمار زیادی از یهودیان، از جمله شهروندهای یهودی اسرائیل، به یونان سفر کرده‌اند تا عید پسح را در این کشور جشن بگیرند.

مهرماه سال ۱۴۰۰ نیز پلیس قبرس از بازداشت اعضای یک شبکه مرتبط با ایران باهدف قتل شهروندان اسرائیلی در این کشور خبر داد. بعدتر مشخص شد که این افراد دستورات خود را از داخل ایران دریافت می‌کردند.

آبان‌ماه همان سال مقامات قبرس علیه شش تن، شامل یک شهروند جمهوری آذربایجان و سه تبعه پاکستان، به اتهام تلاش برای برنامه‌ریزی جهت حمله به «اهداف اسرائیلی» در این جزیره، کیفرخواست صادر کردند.

شهروند آذربایجانی با نام اورخان اسداف که در بازجویی‌ها به پلیس قبرس گفته بود از فردی به نام «محمد» در ایران مبلغ ۴۰ هزار دلار دریافت کرد تا این مأموریت را عملی کند، چند ماه پیش تحویل جمهوری آذربایجان شد.

دولت باکو آبان امسال از بازداشت یک گروه مسلح «وابسته به وزارت اطلاعات ایران» در جمهوری آذربایجان خبر داد و نام آقای اسداف نیز در میان آنها بود.

پیش‌تر در بهمن‌ماه ۱۴۰۰ نیز رسانه‌های ترکیه و اسرائیل گزارش دادند که سازمان‌های اطلاعاتی این دو کشور طرح جمهوری اسلامی برای ترور یائیر گلر، بازرگان اسرائیلی ساکن استانبول، را خنثی کرده و هشت نفر در ترکیه بازداشت شده‌اند.