برخلاف وعده های عوام فریبانه دولت رئیسی دریاچه ارومیه در آستانه مرگ دائمی است

بر خلاف ادعای دولت رئیسی درباره احیای دریاچه ارومیه، آنچه احیای دریاچه خوانده می‌شد، افتتاح کانال انتقال آب از سد کانی‌سیب بود و کارشناسان از مرگ کامل این دریاچه و عوام‌فریبی دولت می‌گویند.

خواندن این مطلب 2 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز به نقل از نشریه «پیام ما»، چیزی به نفس‌های آخر دریاچه ارومیه نمانده بود که خبر از احیای این دریاچه همزمان با سفر ابراهیم رئیسی در روز ۵ اسفند ۱۴۰۱ در رسانه‌ها منتشر شد.

این نشریه نوشته است: «آن چه احیای دریاچه خوانده می‌شد، فقط افتتاح کانال انتقال آب از سد کانی‌سیب و نمایش قایق‌سواری مسافران نوروزی در عمیق‌ترین نقطه دریاچه بود و بس».

بر اساس این گزارش، اگر با آمار و ارقام به قضیه نگاه کنیم، نیاز آبی دریاچه ارومیه یا حقابه آن برای احیای دوباره حدود ۳.۴ میلیارد مترمکعب در سال است که اگر این مقدار آب هرساله تأمین شود، باز حدود ۵ سال زمان می‌برد تا دریاچه به تراز اکولوژیکی خود برسد، یعنی زمانی که حجم آب داخل دریاچه، ۱۵ میلیارد مترمکعب باشد.

نشریه پیام ما در گزارش خود تاکید کرده است که تنها امید این روزهای دریاچه، احداث کانال انتقال آب از سد کانی‌سیب بود که آن نیز فقط ۶۵۰ میلیون مترمکعب در سال به دریاچه ارومیه آب می‌رساند. این رقم خیلی کمتر از آن چیزی است که بتواند به احیای دریاچه کمک کند.