بحران دارو در کشور؛ ۲۰۰ قلم دارو کمیاب شد

بر اساس گزارش رسانه‌های داخلی، بازار داروی کشور دوباره وارد بحران شده و به نظر می‌رسد کمبودهای دارویی خیلی زود خودنمایی کرده است.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، خبرگزاری مهر وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی در گزارشی پیرامون بحران زودرس دارو نوشت: سه ماه از سال ۱۴۰۲ گذشت و بازار دارویی کشور، خیلی زودتر از سال گذشته وارد بحران شد. چالشی که قابل پیش بینی بود، زیرا دست اندرکاران صنعت دارو، این موضوع را هشدار داده بودند.

بر اساس این گزارش، محمد عبده زاده رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، که سال گذشته مدعی شده بود بودجه ۶۹ هزار میلیارد تومانی دارویاری فقط برای سه ماه از سال کفایت می‌کند؛ در روزهای اخیر عنوان داشته که کمبودهای دارویی به بیش از ۲۰۰ قلم رسیده است.

عبده زاده گفته است: این وضعیت از قبل نیز قابل پیش بینی بود و همه دستگاه‌ها از جمله وزارت بهداشت نیز در جریان بودند که در ماه‌های خرداد و تیر قرار است با افزایش کمبود دارو مواجه شویم.

رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران افزود: در حال حاضر برخی داروهای سرپایی در داروخانه‌ها کمیاب شده که از جمله آن می‌توان به شربت «برم هگزین» و «گایافنزین» و قطره‌های چشمی اشاره کرد. همچنین داروهای اتاق عمل، آلبومین و…، نیز در بخش بستری دچار کمبود شده است.

عبده‌زاده گفت: بسیاری از کالاهای وارداتی زمان ساخت دارند و بسیاری از مواد اولیه وارداتی مانند مواد اولیه آنتی‌بیوتیک‌ها نیز از زمان تخصیص ارز تا زمانی که به آزمایشگاه و خط تولید برسد به حدود سه تا چهار ماه زمان نیاز دارند و بنابراین حتی اگر امروز نیز تخصیص ارز صورت بگیرد به چند ماه زمان برای تولید دارو نیاز است که در این فاصله، دسترسی بیماران به داروها کاهش می‌یابد.

وی افزود: کمبودهای دارویی منجر به واردات داروهای فوریتی می‌شود که قیمت بالاتری نسبت به داروهای تولیدی در کشور و گاهاً کیفیت پایین‌تری دارند.

رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، با اشاره به اهمیت نقدینگی در صنعت داروسازی کشور، از بانک‌ها برای عدم پرداخت تسهیلات گلایه کرد و گفت: بانک مرکزی پرداخت ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های دارویی را ابلاغ کرده اما خبری نیست.

عبده زاده افزود: موقعی که در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی از افرادی که تخصص ندارند مشورت می‌گیرند و قانونگذاری می‌کنند، همین می‌شود. ما این وضعیت را پارسال هم گزارش کردیم که دارو یک پروسه چند ماهه است، اگر آن موقع قوانین به نحوی تعیین و ابلاغ می‌شد و مجریان همه به وظایف خودشان عمل می‌کردند ما دچار این چالش نبودیم.