/

با وجود اعمال شدید فیلترینگ؛ افزایش فعالیت کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی در سال ۱۴۰۱

مجموعه «دیتاک» که به مانیتورینگ و تحلیل شبکه‌های اجتماعی در داخل ایران می‌پردازد، در گزارش سالانه خود ضمن اشاره به فیلترینگ و محدودیت‌های چشمگیر شبکه‌های اجتماعی در سال ۱۴۰۱ تأکید کرد که فعالیت کاربران ایران در شبکه‌های اجتماعی افزایش داشته است.

خواندن این مطلب 7 دقیقه طول میکشد.

مجموعه «دیتاک» که به مانیتورینگ و تحلیل شبکه‌های اجتماعی در داخل ایران می‌پردازد، در گزارش سالانه خود ضمن اشاره به فیلترینگ و محدودیت‌های چشمگیر شبکه‌های اجتماعی در سال ۱۴۰۱ تأکید کرد که فعالیت کاربران ایران در شبکه‌های اجتماعی افزایش داشته است.

به گزارش فرانیوز، در این گزارش آمده است که تلگرام، اینستاگرام و توییتر به ترتیب ۶۱، ۴۶ و ۴ میلیون کاربر ایرانی دارند. همچنین میزان تولید محتوای کاربران ایران در توییتر بعد از شهریورماه ۱۴۰۱، نه‌تنها کاهش نداشته، بلکه با افزایش نیز همراه بوده است.

در این گزارش عنوان شده که تلگرام با وجود فیلترینگ همچنان بیشترین کاربر را دارد و در سال گذشته ۵۳۰ هزار کانال فعال تلگرامی در مجموع ۶۹۰ میلیون پست منتشر کرده‌اند و این پیام‌رسان کماکان یکی از بسترهای مهم برای تشخیص میزان درگیری افکار عمومی با یک موضوع خاص به شمار می‌رود.

بر اساس نتایج بررسی‌های «دیتاک» در مقایسه میزان تولید محتوا در دو شبکه اجتماعی توییتر و اینستاگرام بیانگر آن است که میزان تولید محتوا در توییتر بعد از تشدید تغییرات اجتماعی که هم‌زمان با آن فیلترینگ هم تشدید شد، به شکل قابل‌توجهی افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که تولید محتوا در اینستاگرام تا اسفندماه ۱۴۰۱ همراه با کاهش بوده؛ هرچند در حال نزدیک‌شدن به شرایط عادی است.

البته در تحلیل این موضوع نباید فراموش کرد که کاربران توییتر، کاربرانی بودند که همواره از فیلترشکن استفاده می‌کردند و افزایش فیلترینگ اختلالی در روند دسترسی آن‌ها به توییتر ایجاد نکرده است؛ هرچند کاهش سرعت اینترنت و دشواری دسترسی به فیلترشکن فعال را هم نباید فراموش کنیم.

همچنین طی سال ۱۴۰۱ بیش از ۹ میلیون حساب کاربری در توییتر فارسی، نزدیک به ۷ و نیم میلیارد توییت منتشر کردند. البته از این میزان ۹۵ درصد ری‌توییت و ۵ درصد توییت‌های دسته اول هستند.

بر اساس این آمار، انتشار محتوا در شبکه اجتماعی توییتر در مقایسه با زمان شروع خیزش مردمی با رشد همراه بوده است.

در اسفندماه ۱۴۰۱ حدود ۴۲۰ میلیون پست به‌وسیله کاربران ایرانی در این شبکه اجتماعی منتشر شد. این در حالی است که تعداد پست‌های منتشر شده در این شبکه در شهریورماه همان سال حدود ۳۸۰ میلیون پست بوده است.

در این گزارش توییتر سیاسی‌ترین شبکه اجتماعی معرفی و گفته شده ۶۵.۴ درصد مطالب منتشر شده در این پلتفرم توسط ایرانیان مربوط به مسائل سیاسی بوده و این در حالی است که در اینستاگرام تنها حدود ۷ درصد مطالب سیاسی بوده و در تلگرام نیز ۲.۳ درصد محتوای منتشر شده سیاسی بوده است.

در اینستاگرام بیشترین اولویت با هنر و رسانه بوده و محتوای مرتبط با سرگرمی بیشترین موضوعی بوده که در تلگرام منتشر شده است.