/

با میانجیگری عمان شهروند بلژیکی آزاد شد/ گمانی زنی ها از احتمال آزادی اسدالله اسدی

آلکساندر د کاروو، نخست وزیر بلژیک از آزادی اولیویه وندکاستیل، شهروند بلژیکی زندانی در ایران خبر داد و گفت که او در راه بازگشت به بروکسل است.

خواندن این مطلب 7 دقیقه طول میکشد.

آلکساندر د کرو، نخست وزیر بلژیک از آزادی اولیویه وندکاستیل، شهروند بلژیکی زندانی در ایران خبر داد و گفت که او در راه بازگشت به بروکسل است.

به گزارش فرانیوز، به نقل از منابع فرانسوی،‌ نخست وزیر بلژیک در این باره گفت: «اولیویه ۴۵۵ روز را در شرایط غیرقابل تحمل در زندان تهران گذراند. بیگناه.»

او افزود:‌ «اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود،‌ عصر امروز او با ما اینجا خواهد بود. بالاخره آزاد شد.»

اولیویه وندکاستیل، امدادگر بلژیکی که به زندان طولانی مدت محکوم شده، بهمن ۱۴۰۰ در ایران بازداشت شد.

او مدتی به عنوان مدیر برنامه «شورای پناهندگان» که یک نهاد نروژی است، در ایران کار کرده بود. مقام‌های ایران به او اتهام جاسوسی زده‌اند.

جمهوری اسلامی این شهروند بلژیکی بازداشت شده در ایران را به ۴۰ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم کرد. طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران، ۱۲.۵ سال از مجموع ۴۰ سال حبس صادره، قابل اجرا است.

پیش از این وزارت خارجه عمان از میانجیگری میان ایران و بلژیک و تبادل دو زندانی خبر داد.

وزارت خارجه عمان اعلام کرد که بلژیک و ایران با میانجیگری عمان به یک توافق برای تبادل زندانی هایشان رسیدند.

وزارت خارجه پادشاهی عمان می‌گوید که بر اساس این توافق امروز،‌ جمعه این افراد از تهران و بروکسل به مسقط منتقل شدند که به کشورهای خود بازگردانده شوند.

در بیانیه وزارت خارجه عمان به نام این افراد اشاره نشده است.

این بیانیه وزارت خارجه عمان، یک روز پس از دیدار بدر البوسعیدی و حسین امیرعبداللهیان وزرای خارجه عمان و جمهوری اسلامی منتشر شده است.

اسدالله اسدی از دیپلمات های ارشد جمهوری اسلامی ایران در سفارت این کشور در اتریش، به اتهام برنامه‌ریزی و تلاش برای بمبگذاری در فرانسه، در بلژیک به زندان محکوم و در یکی از زندان‌های این کشور در حال سپری کردن مجازات ۲۰ سال حبس بود.

اسدالله اسدی دبیر سوم سفارت جمهوری اسلامی ایران در وین، اتریش بود. او سه سال پیش در آلمان به اتهام دست داشتن در عملیات بمب‌گذاری علیه گردهمایی سازمان مجاهدین خلق در پاریس بازداشت شد. پرونده او در دادگاه تروریستی انتورپ بلژیک به همراه سه متهم دیگر (مهرداد عارفانی، امیر سعدونی و نسیمه نعامی) بررسی شد و در ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ دادگاه کیفری آنتورپ، با رد مصونیت دیپلماتیک اسدالله اسدی، او را به بیست سال زندان محکوم کرد.

تا لحظه انتشار خبر اطلاعاتی درباره زندانی ایرانی  و نام او گزارش نشده است.

رسانه های داخلی ایران از آزادی اسدالله اسدی خبر داده اند اما وزارت خارجه جمهوری اسلامی تا این لحظه خبری منتشر نکرده است.

جمهوری اسلامی هموراه از سوی کشورهای غربی و آمریکا متهم است که با بازداشت شهروندان دو تابعیتی و خارجی، اقدام به «گروگانگیری» می‌کند تا آنها را با زندانیان خود در دیگر کشورها مبادله کند.