اتباع افغانستانی
/

 با دستور شورای عالی امنیت ملی ورود اتباع افغانستان به ۱۶ استان ممنوع شد

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری کرمانشاه گفته که« با دستورالعمل ابلاغی از شورای عالی امنیت ملی، حضور، اسکان و اشتغال اتباع افغانستان در ۱۶ استان ایران و از جمله کرمانشاه ممنوع شده است.»

خواندن این مطلب 4 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، حمزه سلیمانی به خبرگزاری ایسنا گفته که در این راستا از «ابتدای امسال تاکنون هشت مرحله طرح شناسایی، دستگیری و طرد اتباع غیرمجاز در کرمانشاه اجرایی شده است».

روزنامه شرق نیز گزارش داده استان‌هایی که به طور کامل برای اقامت شهروندان افغانستان ممنوع هستند، عبارتند از: «آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، چهارمحال‌وبختیاری، کهگیلویه‌وبویراحمد، گیلان، مازندران، سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان و همدان»…

پیشتر یک عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس ایران نیز گفته بود که اگر «طرح ساماندهی اتباع خارجی» به نتیجه برسد، قرار است ایرانیانی که به اتباع خارجی غیرمجاز خانه یا شغل دهند مجازات شوند.

اخیرا فشار بر مهاجران افغان در ایران شدید‌تر و بر محدویت‌‌های اجتماعی که بر آن‌ها اعمال می‌شود افزوده شده است.

در دو روز گذشته نیز کشته شدن یک جوان در نزاع خیابانی در میبد یزد در ایران، باعث تجمع و اعتراض شماری از مردم علیه مهاجران افغانستان شد. بر اساس گزارش‌ها، شورای تامین استان یزد دستور داده که محدودیت‌هایی در شهرک محل زندگی مهاجران ایجاد شود.

مقام‌های محلی نامی از هویت ضارب یا ملیت او نبرده‌اند اما برخی رسانه‌ها نوشته‌اند فردی که «او را با چاقو زده اهل افغانستان» بوده است. اما تاکنون این ادعا ثابت نشده است.

همزمان رسانه‌های ایران فیلمی از حمله به محل زندگی مهاجران افغان منتشر کرده‌اند.