سیم کارت گردشگری
/

با تصویب کمیته فیلترینگ گردشگران خارجی «سیم کارت بدون فیلتر» دریافت می کنند

معاون گردشگری وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از تصویب «سیم کارت گردشگری» در کارگروه «رفع مصادیق مجرمانه» دادستانی کل کشور خبر داد.

خواندن این مطلب 7 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، معاون وزیر میراث فرهنگی و گردشگری ایران روز یکشنبه ۲ مهر خبر داد که طرح سیم‌کارت با اینترنت بدون فیلتر برای گردشگران خارجی در کارگروه رفع مصادیق مجرمانه دادستانی کل کشور تصویب شده است.

این کارگروه، نهاد قضایی مسئول برای صدور حکم مسدود شدن وب‌سایت‌ها در ایران است که به «کمیته فیلترینگ» شهرت دارد و به ادعای مقام‌های دولتی، مستقل از نظر وزارت ارتباطات عمل می‌کند.

علی‌اصغر شالبافیان به خبرگزاری ایسنا گفت که جلسه‌ای بین وزارتخانه‌های میراث فرهنگی، ارتباطات و دادستانی و نیروی انتظامی برگزار شده و خبر داد که قرار است فهرست «دفاتر خدمات مسافرتی» مورد تأیید از طرف این وزارتخانه ارائه شود تا آنها بتوانند سیم کارت ویژه در اختیار گردشگران خارجی قرار دهند.

هفته گذشته و همزمان با حضور تیم فوتبال النصر عربستان در تهران برای بازی با پرسپولیس، گزارش‌هایی درباره ارائه سیم‌کارت با اینترنت بدون فیلتر به اعضای این تیم عربستانی منتشر شده بود.

عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی و گردشگری زمستان سال گذشته و بعد از اعتراض‌های سراسری که با مسدود شدن واتس‌آپ و اینستاگرام توسط مقام‌های جمهوری اسلامی همراه شد، از ارائه سیم‌کارت با اینترنت بدون فیلتر به گردشگران خارجی خبر داد و گفت نمی‌توان از آنها انتظار داشت وقتی به ایران می‌آیند، ارتباط‌شان با دنیا قطع شود.

او گفته بود «بعضی دوستان تحلیل می‌کنند چرا گردشگر خارجی به ایران نمی‌آید که دلایلی دارد. یکی از مهمترین نیازهای آنها اینترنت و سکوهای بین‌المللی و خارجی است. این مسائل مثل نان و آب برای گردشگر واجب است. نمی‌شود گردشگر به ایران بیاید و ارتباطش با دنیا قطع شود.»

اما این اظهارات با واکنش گسترده کاربران شبکه‌های اجتماعی همراه بود.

حق طبیعی که از نگاه مقامات جمهوری اسلامی برای شهروندان ممنوع و برای گردشگران ضروری به نظر میرسد.

وزیر ارتباطات نیز اسفند ماه سال ۱۴۰۱ از اجرای پروژه اینترنت طبقاتی با اختصاص «سیم‌کارت‌های خاص» به گردشگران خبر داده بود.

عیسی زارع‌پور، در آن زمان گفته بود که این اقدام با توجه به فیلتر بودن اینستاگرام و واتس‌اپ برای استفاده راحت‌تر و بهتر گردشگران از اینترنت صورت می‌گیرد.

جمهوری اسلامی از ابتدای اعتراضات سراسری در ایران در اواخر شهریور ۱۴۰۱،‌ بسیاری از رسانه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های خارجی را فیلتر کرد که در میان آنها دو «اپلیکیشن» پرطرفدار واتساپ و اینستاگرام همچنان فیلتر هستند. در سال‌های قبل نیز تلگرام و فیس‌بوک و توییتر و یوتیوب در ایران فیلتر و از دسترس کاربران خارج شده بود.