جو بایدن
/

بایدن می‌گوید در مورد نحوه واکنش به حمله مرگبار به سربازان آمریکایی تصمیم گرفته است

رئیس‌جمهور ایالات متحده می‌گوید تصمیم گرفته است که چگونه به حمله پهپادی به یک پایگاه آمریکا در اردن که سه کشته برجای گذاشت، پاسخ دهد.

خواندن این مطلب 7 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده روز سه‌شنبه گفت تصمیم خود را در مورد چگونگی واکنش به حمله پهپادی که منجر به کشته‌ و زخمی‌شدن شماری از نیروهای آمریکایی در اردن شد گرفته است.

بایدن در مورد جزییات تصمیم خود که پس از مشورت با مشاوران ارشد کاخ سفید اتخاذ شده توضیح بیشتری نداد.

او گفت ایالات متحده نیازی به یک جنگ گسترده‌تر در خاورمیانه ندارد و اظهارات دیگر مقامات رسمی آمریکا را تایید کرد که ایالات متحده خواهان جنگ با ایران نیست.

بایدن گفت: «من فکر نمی کنم که ما به جنگ گسترده تر در خاورمیانه نیاز داشته باشیم. این چیزی نیست که من به دنبال آن هستم.»

رئیس جمهوری آمریکا در پاسخ به این سوال خبرنگاران که آیا تصمیم گرفته است چگونه به این حملات پاسخ دهد، پاسخ «بله» داد.

جو بایدن همچنین در پاسخ به این سوال که آیا ایران مسئول این حملات است یا خیر، افزود: «من آنها را مسئول می دانم به این معنا که آنها سلاح ها را برای کسانی که این حملات را انجام داده اند تامین می کنند.»

جو بایدن روز یکشنبه هم وعده داد به حمله شبه‌نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی پاسخ خواهد داد.

جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید که آقای بایدن را در هواپیما به مقصد فلوریدا همراهی می‌کرد، به خبرنگاران گفت که آمریکا واکنش «چندگانه» را بررسی کرده است.

او گفت: «این امکان وجود دارد که شما شاهد یک پاسخ چندلایه و نه فقط یک اقدام، بلکه به طور بالقوه اقدامات چندگانه باشید.»

در حمله پهپادی بامداد هشتم بهمن به یک پایگاه کوچک صحرایی آمریکا در اردن علاوه بر کشته شدن سه عضو ارتش آمریکا، دست‌کم ۳۴ تن زخمی شدند و هشت تن از مجروحان برای معالجه بیشتر به خارج از اردن منتقل شدند.

گروه موسوم به «مقاومت اسلامی عراق» شامل کتائب حزب‌الله، نجبا و دیگر گروه‌های شبه‌نظامی نزدیک به ایران، مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت.

جرقه بحران کنونی زمانی زده شد که گروه افراطی حماس روز ۱۵ مهرماه به خاک اسرائیل حمله کرد، ‌۱۲۰۰ نفر را کشت و بیش از ۲۴۰ نفر را به گروگان گرفت.

در پی حمله حماس که آمریکا و اروپا آن را گروهی تروریستی می‌دانند، گروه‌های شبه‌نظامی که تقریبا همگی توسط تهران تامین مالی و تسلیحاتی می‌شوند در عراق، سوریه، لبنان و یمن به هواداری از این گروه فلسطینی حملاتی را به نیروهای آمریکایی در منطقه آغاز کردند.

این گروه‌ها که تعداد آن‌ها فقط درعراق، به عقیده برخی از کارشناسان، ۵۰ تا ۸۰ هزار نفر تخمین زده می‌شود تاکنون دست به حدود ۱۶۰ حمله زده‌اند که آمریکا به برخی از آن‌ها پاسخ داده و برخی را تاکنون بی‌پاسخ گذاشته است،‌ شاید به این امید که از شعله‌ورتر شدن آتش جلوگیری کند.