/

بازداشت ۲۰ عامل وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در آذربایجان

وزارت کشور جمهوری آذربایجان خبر داد که «۲۰ عامل محلی» وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی را در این کشور بازداشت کرده است.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

 وزارت کشور جمهوری آذربایجان خبر داد که «۲۰ عامل محلی» وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی را در این کشور بازداشت کرده است.

به گزارش فرانیوز، آذری پرس (آپا) به نقل از منابع وزارت کشور آذربایجان اعلام کرد که «۲۰ عامل محلی» در پوشش فعالیت‌های مذهبی، از سوی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی مأمور شده بودند تا برای حکومت ایران تبلیغات کنند.

وزارت کشور جمهوری آذربایجان گفته است که در میان بازداشت‌شدگان چند روحانی که در حوزه علمیه قم طلبه بودند وجود دارند. این افراد برای ترویج خرافات دینی و تلاش برای برانداختن دولت سکولار در باکو فعالیت می‌کردند و در «تجارت مواد مخدر» نیز دست داشتند.

این خبرگزاری تصاویری از این افراد منتشر کرد که نشان می‌دهد برخی از آنها در اماکن مذهبی و زیارتی ایران حضور دارند و در مراسم مذهبی حاضر شده‌اند. در میان آن‌ها چند معمم تحصیل‌کرده در حوزه علمیه قم نیز وجود دارد.

این چندمین بار طی هفته‌های اخیر است که جمهوری آذربایجان از بازداشت گروه‌های «تحت امر وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی» در این کشور خبر می‌دهد.

روابط جمهوری اسلامی و جمهوری آذربایجان در ماه‌های اخیر و به‌ویژه پس از ماجرای حمله مسلحانه به سفارت آذربایجان در تهران و کشته‌شدن رئیس تیم امنیتی سفارت، تیره شده است.

در اواسط فروردین‌ماه نیز وزارت کشور و سرویس امنیتی جمهوری آذربایجان با انتشار یک بیانیه مشترک اعلام کردند ۶ فرد مرتبط با سرویس اطلاعاتی جمهوری اسلامی که به دنبال «شورش مسلحانه» در این کشور بودند را بازداشت کردند.

سازمان امنیت جمهوری آذربایجان دو روز پیش از آن نیز خبر داده بود که چهار نفر را در ارتباط با سو قصد نافرجام به جان نماینده پارلمان این کشور بازداشت کرده و تهران را متهم کرد که در این ترور نقش داشته است. 

بهمن‌ماه سال گذشته سفارت جمهوری آذربایجان در تهران مورد حمله مسلحانه قرار گرفت که باکو آن را اقدامی «تروریستی» خواند و سفارت خود را در ایران تعطیل کرد.