بازداشت یازده مسئول در هرمزگان به اتهام همکاری در قاچاق سوخت

خبرگزاری قوه قضاییه جمهوری اسلامی، از بازداشت ۶ دهیار، ۳ کارمند اداره صمت و ۲ عضو نظام مهندسی به اتهام همکاری با قاچاقچیان سوخت خبر داده است.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، میزان نوشت که عارف اکبری دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان هرمزگان گفته است: در پی گزارش دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی در خصوص همکاری ۶ نفر از دهیاران در روستا‌های تابعه بندرعباس به همراه ۳ نفر از کارمندان اداره صمت و ۲ نفر از اعضای نظام مهندسی با قاچاقچیان سوخت، به دستور مقام قضایی، نسبت به دستگیری این افراد اقدام شد.

دادستان هرمزگان افزوده است: در روند تحقیقات قضایی مشخص شده است که متهمین از طریق صدور تأییدیه خلاف واقع برای دارندگان ماشین آلات راهسازی، امکان دریافت سوخت بدون هیچگونه فعالیتی را فراهم می‌کردند و از این طریق اقدام به معاونت در قاچاق کرده‌اند.

وی همچنین اشاره کرده که علیه دو نفر از مسئولان اتحادیه‌های صنفی نیز اعلام جرم شده است،

اکبری افزود: درباره متهمین دستگیر شده قرار تأمین کیفری صادر شده است و رسیدگی قضایی به منظور شناسایی ابعاد دیگر این پرونده و دستگیری سایر متهمان همچنان ادامه دارد که با تکمیل روند تحقیقات، متعاقباً اطلاع رسانی خواهد شد.

خبرگزاری «فارس» بر اساس برآورد نهادهای تخصصی نوشته است که مجموع قاچاق بنزین و گازوئیل از کشور حدود روزانه ۱۵ میلیون لیتر باشد که معادل سالانه ۴ میلیارد دلار خسارت است.

کارشناسان معتقدند که قاچاق روزانه ۱۵ میلیون لیتر سوخت از طریق خودروهای باری و سوخت‌برها امکان پذیر نیست.

آنها بر این باورند که این میزان سوخت قطعا به‌صورت سازمان یافته و با استفاده از امکانات و تجهیزات فنی سطح بالا از جمله خطوط لوله انتقال فرآورده امکان پذیر است.

از سویی دیگر، سرپرست ستاد مدیریت سوخت حمل و نقل ایران نیز «بزرگ‌ترین انگیزه» برای قاچاق را «مابه التفاوت» قیمت اصلی سوخت با قیمتی که در جایگاه‌ها به‌فروش می‌رسد دانسته است.

این در حالی است که جمهوری اسلامی در حال حاضر با تراز منفی ۱۵ میلیون لیتری تولید و مصرف روبه‌رو است و این میزان با مقدار بنزین قاچاق شده در روز مطابقت دارد.

نبود عزم جدی برای مبارزه با قاچاق یا «خارج بودن از توان دولت» برای مبارزه با نهادهای پر قدرت درگیر در قاچاق سوخت باعث شده است تا طی ماه‌های گذشته مردم با چالش تامین بنزین مواجه شوند.