خسرو اذربیگ
/

بازداشت خسرو آذربیگ به اتهام دف‌نوازی در متروی تهران

خسرو آذربیگ، معروف به عمو خسرو، نوازنده و دوچرخه‌سوار جهانگرد، با انتشار ویدیویی در اینستاگرام خود اعلام کرد چهارشنبه ۲۰ دی‌ توسط ماموران جمهوری اسلامی در متروی تهران به دلیل دف‌نوازی و ایجاد شادی بازداشت شده است. پس از مصادره دف، به او گفته‌اند باید خود را به دادسرا معرفی کند.

خواندن این مطلب 4 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، آذربیگ همراه با این ویدیو در اینستاگرام نوشت: «ماموری که زیر‌مجموعه سیستم اطلاعات و امنیت بود مرا از قطار پیاده کرد و خیلی طلبکار و نسبتا بی‌ادبانه پرخاش کرد که تو بی‌خود کردی در واگن ساز می‌زنی و آواز می‌خوانی.»

این نوازنده دف اضافه کرد که پس از حدود یک ساعت بازداشت در ایستگاه متروی بهشتی تهران، ماموران به او گفته‌اند حق ندارد دف‌نوازی کند و آواز بخواند و اگر دوست دارد چنین کند «بهتر است به ترکیه یا کشور دیگری برود».

آذربیگ گفت: «می‌خواستم در سالن سینما (آزادشهر) به همراه گروه کنسرت داشته باشم که وزارت ارشاد مخالفت کرد.»

آذربیگ در ادامه روایت خود نوشت: «در نهایت پرونده‌ای تشکیل داده و عکسی از چهره‌ام به همراه دف گرفته و مشخصاتم را ثبت کرده و اعلام کردند تا ۱۰ روز آینده خبرم می‌کنند تا خود را به دادسرا معرفی کنم و دادگاهی شوم.»

او در پایان با طعنه‌ای به دستگاه قضایی جمهوری اسلامی و احکام عجیب و ناعادلانه صادر شده در دادگاه‌ها نوشت: «تعجب نخواهم کرد اگر برای دف‌نوازی و آواز خواندن و از امیرکبیر گفتن، حکم حبس ابد یا اعدام صادر کنند.»

خسرو آذربیگ، نوازنده، دوچرخه‌سوار، جهانگرد، مستندساز و فعال حقوق کودکان است که تا کنون به بیش از ۴۰ کشور در قاره‌های آسیا، اروپا و آفریقا سفر کرده است.

او فعالیت‎‌های بسیاری در زمینه حمایت از کودکان مبتلا به اوتیسم و خانواده کودکان کار انجام داده است.

برخوردهای قضایی و امنیتی ماموران جمهوری اسلامی با خوانندگان و نوازندگان در خیابان‌ها و ایستگاه‌های مترو در ایران، پیش از این بارها سابقه داشته است.