/

بازخواست رئیس ستاد فرماندهی راهبردی ایالات متحده به دلیل دعوت از «مبلغ بدنام» جمهوری اسلامی برای سخنرانی

رؤسای کمیته نیروهای مسلح سنا و مجلس نمایندگان آمریکا با ارسال نامه‌ای به رئیس ستاد فرماندهی راهبردی ایالات متحده او را بابت سخنرانی حسین موسویان در نشست اخیر این فرماندهی مورد بازخواست قرار دادند.

خواندن این مطلب 9 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، حسین موسویان که در دوران محمد خاتمی عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای بود و در زمان ترور مخالفان جمهوری اسلامی در رستوران میکونوس در آلمان، سفیر جمهوری اسلامی در این کشور بود، به عنوان یکی از سخنرانان اصلی نشست سالیانه «فرماندهی استراتژیک آمریکا» به این نشست دعوت شده بود.

سناتور راجر ویکر، عضو ارشد کمیته نیروهای مسلح سنا، و مایک راجرز، رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا در نامه مشترک خود به ژنرال آنتونی کاتن، حسن موسویان را « مبلغ بدنام ایرانی و مقام ارشد پیشین رژیم ایران» خواندند نگرانی عمیق خود را از دعوت موسویان به این نشست ابراز کردند.

در این نامه به سابقه موسویان نیز اشاره و گفته شد که او از سال ۱۹۸۰ «عامل پروپاگاندای» جمهوری اسلامی بوده، خاطرنشان کردند او در زمان ترور مخالفان حکومت ایران در برلین در سال ۱۹۹۲، سفیر جمهوری اسلامی در آلمان بود و مقام‌های آلمان در پی این ماجرا، موسویان، چند دیپلمات و مامور اطلاعاتی دیگر ایران را از کشور خود اخراج کرده بودند.

رؤسای کمیته نیروهای مسلح سنا و مجلس نمایندگان آمریکا همچنین تأکید کردند «ارائه یک پلتفرم رسمی دولت آمریکا به موسویان برای نشر اکاذیب تاریخی و تبلیغات رژیم ایران، تصمیمی بسیار نسنجیده بوده است.»

همچنین این دو قانون‌گذار ارشد کنگره آمریکا، در این نامه خواسته‌اند که رئیس ستاد فرماندهی راهبردی ایالات متحده تا هفتم مهرماه اسامی و مسئولیت آنهایی که در دعوت از موسویان نقش داشتند را ارائه دهد.

در این نامه همچنین از ژنرال کاتن خواسته شده که به این سؤال پاسخ دهد که آیا فرماندهی راهبردی ایالات متحده هزینه‌های حضور موسویان را پوشش داده است و آیا مبلغی برای سخنرانی او پرداخته است یا خیر.

حسین موسویان در نشست سالیانه «فرماندهی استراتژیک آمریکا» که در آن شمار زیادی از افسران نظامی، مقامات سیاسی، امنیتی و چهره‌های آکادمیک آمریکایی حضور داشتند، ماجراجویی‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی و غنی‌سازی اورانیوم در حد نظامی را «خودکفایی هسته‌ای» خواند.

او همچنین پیشنهادهایی را نیز برای بهبود روابط غرب با جمهوری اسلامی از قبیل «همکاری اقتصادی و تکنولوژیک بجای تحریم»، « گفتگوی جامع و فراگیر با تهران» و «افزایش همکاری‌های آکادمیک، فرهنگی و اجتماعی» با حکومت تهران مطرح کرد.

حضور و سخنرانی حسین موسویان سفیر سابق جمهوری اسلامی در آلمان در این نشست با واکنش‌های گسترده‌ای روبرو شد و از آن به عنوان ترویج شرارت نام بردند.

شی‌یوئه وانگ محقق آمریکایی چینی‌تبار دانشگاه «پرینستون» که چندین سال توسط جمهوری اسلامی زندانی شده بود در شبکه اجتماعی X حضور موسوی در نشست فرماندهی استراتژیک آمریکا را ترویج شرارت نامید و نوشت: «بیایید آن را «آزادی آکادمیک» بنامیم که تحت آن انواع شرارت مجاز است، به شرطی که برخی برنامه‌های حزبی چپ را پیش ببرد!»

همچنین علیرضا نادر تحلیلگر سیاست بین‌الملل و پژوهشگر مؤسسه آمریکایی راند نیز حضور موسوی در نشست سالیانه «فرماندهی استراتژیک آمریکا» را غیرقابل‌باور دانست.

او با انتشار پستی در X نوشت « باورکردنی نیست که فرماندهی استراتژیک ایالات متحده از حسین موسویان، یکی از مقامات سابق جمهوری اسلامی مرتبط با ترور مخالفان ایرانی برای سخنرانی در سمپوزیوم خود دعوت می‌کند.»