/

ایران رسما عضو سازمان شانگهای شد

در جلسه امروز سازمان همکاری شانگهای در هند، ایران رسما به عضویت این سازمان به رهبری چین و روسیه درآمد.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، ایران رسما به عنوان عضو سازمان همکاری شانگهای اعلام شد و نارندرا مودی، نخست وزیر هند میزبان اجلاس مجازی سازمان همکاری شانگهای (SCO) است.

مقامات چین، ایران، روسیه و پاکستان از شرکت‌کنندگان این اجلاس بودند.

ابراهیم رئیسی در بیست و سومین اجلاس سازمان همکاری‌های شانگهای گفت: کنار امور نظامی‌گری، آنچه بسترساز نظام سلطه غربی شده سلطه دلار است. هرگونه تلاش برای شکل‌دهی به نظام عادلانه بین‌المللی نیازمند حذف این ابزار سلطه در مناسبات درون منطقه‌ای است.

نخست وزیر هند با استقبال از پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای گفت: خوشحالم که بگویم ایران به عنوان یک عضو کامل به خانواده سازمان همکاری شانگهای می‌پیوندد. همچنین از امضای تفاهم‌نامه استقبال می‌کنم.

شی جینپینگ، رئیس جمهور چین نیز در سخنرانی خود در اجلاس شانگهای که به صورت ویدئو کنفرانس در دهلی‌نو در حال برگزاری است ضمن استقبال و تبریک برای عضویت رسمی ایران در این سازمان گفت: جهان امروز دچار تحول خواهد شد، تحولاتی که با چالش‌های جدیدی همراه خواهد بود؛ وحدت یا تفرقه، همکاری یا منازعه، این‌ها سوالاتی است که در زمانه ما مطرح خواهد شد.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه نیز در سخنرانی خود عضویت دائم ایران در این سازمان را تبریک گفت.

ایران از سال ۲۰۰۵ عضو ناظر سازمان همکاری شانگهای بود و درخواست برای عضویت رسمی و کامل در این سازمان نیز پس از ۱۶ سال، در اولین حضور رئیسی در بیست و یکمین نشست سران شانگهای در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان، در شهریور ۱۴۰۰ به تایید هشت عضو دیگر سازمان رسید و ایران نهمین عضو این سازمان مهم منطقه‌ای شد.

فرآیند فنی و انجام تعهدات رویه‌ای نیز در بیست و دومین نشست سران سازمان همکاری شانگهای در سمرقند به تصویب اعضا رسید.

 سازمان همکاری شانگهای در حوزه‌های بسیاری نظیر حوزه اقتصادی فعالیت می‌کند. دو کشور بزرگ واردکننده انرژی در جهان یعنی چین و هند در این سازمان عضویت دارند.

پیمان شانگهای بیشتر در جهت منافع چین و روسیه و به خاطر نگرانی این دو کشور نسبت به خطر نفوذ آمریکا در منطقه پس از فروپاشی شوروی به وجود آمد و به نظر نمی‌رسد با پیوستن ایران به این پیمان نیز فضا برای فعالیت بیشتر این کشور به راحتی میسر باشد. چین و روسیه به عنوان دو عضو اصلی پیمان شانگهای نمی‌توانند تمام نیازهای صنعتی و اقتصادی ایران را فراهم کنند.