/

ایرانیان در پاریس و سراسر اروپا در حمایت از توماج صالحی تجمع کردند

ایرانیان مقیم کشورهای اروپایی روز یکشنبه در حمایت از توماج صالحی‌ خوانند رپ که در جریان خیرش مردمی ایران بازداشت شد، در شهرهای مختلف تجمع کردند.

خواندن این مطلب 4 دقیقه طول میکشد.

ایرانیان مقیم کشورهای اروپایی روز یکشنبه در حمایت از توماج صالحی‌ خوانند رپ که در جریان خیرش مردمی ایران بازداشت شد، در شهرهای مختلف تجمع کردند.

به گزارش فرانیوز، این خواننده ۳۳ ساله با اتهام «محاربه و افساد فی‌الارض» روبرو است که بر اساس قوانین کیفری جمهوری اسلامی می‌تواند حکم اعدام برای او به‌‌دنبال داشته باشد.

روز یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه، جمعی از ایرانیان در حمایت از توماج در میدان باستیل پاریس گرد‌ هم آمدند. آن‌ها با اجرای موسیقی، شعرخوانی، سخنرانی و شعارهای متوالی از این هنرمند و سایر زندانیان در انتظار اعدام حمایت کردند.

همچنین روز یک‌شنبه ، «گروه هنری نیکا» در آنتورپ بلژیک، به یاد توماج صالحی، تجمعی نمادین برپا کردند.

توماج صالحی که در سال‌های اخیر با ترانه‌های اعتراضی دربارۀ مسائل اجتماعی به شهرت رسید، در جریان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» بازداشت شد.

هم‌زمان با این گردهمایی در ژنو، بوردو، لندن، میلان، گرونوبل، رم، استراسبورگ، تولوز ، لیل، مارسی، نیس، لیون و دیگر شهرهای اروپا، ایرانیان معترض به اعدام‌های اخیر به خیابان آمدند.

یی وان ری، نماینده سوسیالیست پارلمان آلمان از ابتدای بازداشت توماج، کفالت سیاسی او را بر عهده گرفت.

در پی خیرش مردمی ایران، تعداد زیادی از معترضان به حکم اعدام محکوم شدند. نهادهای حقوق بشری و سیاسی بر این باورند که جمهوری اسلامی از اعدام به عنوان ابزار فشار و ایجاد وحشت استفاده می‌کند.

اجرای گسترده این حکم در ماه‌های اخیر با اعتراض شدید داخلی و بین‌المللی همراه بود.