پهپاد
/

اوکراین: قطعات متعدد تولید شرکت‌های غربی در پهپادهای ساخت ایران به کار رفته است

بر اساس سند محرمانه‌ای که اوکراین برای متحدان غربی خود ارسال کرده گفته است که در پهپادهای کامیکازه ایرانی قطعات متعدد ساخت کشورهای اروپایی به کار رفته است.

خواندن این مطلب 4 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، در این در سند ۴۷ صفحه‌ای که دولت اوکراین در ماه اوت برای دولت‌های گروه ۷ فرستاد آمده است که در سه ماه قبل از آن بیش از ۶۰۰ حمله با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) حاوی فناوری غربی به شهرهای اوکراین صورت گرفته بود.

بر اساس این گزارش که گاردین به آن دست یافته، ۵۲ قطعه الکتریکی تولید شده توسط شرکت‌های غربی در پهپاد شاهد-۱۳۱ و ۵۷ قطعه در مدل شاهد-۱۳۶ با برد پروازی ۲۰۰۰ کیلومتر به کار رفته بود.

از پنج شرکت اروپایی از جمله یک شرکت ثبت شده در لهستان و یک شرکت چندملیتی بریتانیایی به عنوان تولیدکنندگان اصلی قطعات نام برده شده است.

در این گزارش آمده است: «در میان تولیدکنندگان شرکت‌هایی هستند که مقر آنها در کشورهای ایالات متحده، سوئیس، هلند، آلمان، کانادا، ژاپن و لهستان واقع است».

بر اساس این سند، ایران پیشاپیش تولید پهپادها را به یک کارخانه در سوریه منتقل کرده که مستقیما پهپادهای تولیدی را به بندر نووروسیسک روسیه تحویل می‌دهد هر چند قرار است مرکز اصلی تولید در آلابوگا در منطقه مرکزی تاتارستان روسیه مستقر شود.

این گزارش می‌گوید که دولت ایران تلاش می‌کند «خود را نامرتبط با تحویل سلاح به روسیه جلوه دهد» و همچنین «در تامین تقاضای زیاد روسیه در نتیجه میزان استفاده پهپاد در اوکراین با مشکل مواجه است.»

از جمله پیشنهادهای اوکراین به متحدان غربی «حمله موشکی به کارخانه‌های تولید این پهپادها در ایران، سوریه و همچنین به یک سایت بالقوه تولید در فدراسیون روسیه» است ولی احتمالا برآوردن این درخواست برای کشورهای غربی آسان نیست.

دولت اوکراین همچنین پیشنهاد کرده است که «اگر شرکای ما ابزار لازم برای این نوع حملات را فراهم کنند، می‌توان این عملیات را توسط نیروهای دفاعی اوکراین انجام داد.»