/

انجمن قلم آمریکا در واکنش به محکومیت سعید روستایی: رژیم ایران در تلاش برای خفه‌ کردن صداهای خلاقانه است

یک انجمن ادبی در ایالات متحده با انتشار بیانیه‌ای حکم صادره دستگاه قضایی جمهوری اسلامی علیه یک فیلمساز ایرانی را محکوم و صدور چنین احکامی را تلاش رژیم ایران برای خفه کردن صداهای خلاقانه عنوان کرد.

خواندن این مطلب 8 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، انجمن قلم آمریکا خواستار لغو فوری حکم حبس و محرومیت اجتماعی سعید روستایی شد.

این انجمن ادبی در بیانیه خود نوشت؛ رژیم ایران اصطلاح «تبلیغ» را به‌طور استراتژیک به‌عنوان ابزاری برای سرکوب به کار می‌گیرد و از آن به طرز ماهرانه‌ای برای «خفه کردن تبادل پویای افکار در جامعه» استفاده می‌کند.

در بیانیه آمده است: استفاده رژیم ایران از این ابزار فضای جامعه هنری ایران را به فضای ترس و خویشتن‌داری تبدیل کرده و سایه‌ای فراگیر بر صداهای خلاق می‌افکند.

انجمن قلم آمریکا تاکید کرد: هدف تاکتیک‌های رژیم نه تنها خاموش کردن چند صدای مخالف، بلکه سرکوب ذهن‌های خلاقی است که مشتاق بیان دیدگاه‌های خود هستند.

از سویی دیگر، مدیران جشنواره سینمایی کن به صدور حکم زندان و محرومیت‌های اجتماعی و فرهنگی برای سعید روستایی، کارگران و جواد نوروزبیگی، تهیه‌کننده فیلم «برادران لیلا» واکنش نشان دادند.

«مارتین اسکورسیزی» فیلمساز برجسته نیز با ایجاد کارزاری، خواهان اتحاد جهانی برای لغو این احکام شد.

همچنین کانون کارگردانان سینمای ایران در بیانیه‌ای، حکم قوه قضائیه برای سعید روستایی، کارگردان فیلم «برادران لیلا» را «عجیب ترین حکم قضایی در تاریخ سینمای ایران» نامید و به آن اعتراض کرد.

کانون کارگردانان سینمای ایران، در واکنش به این حکم، نوشت: «صدور چنین حکم عجیبی تلاش بیهوده در جهت تحقیر این سینماگر جوان و خوشفکر سینمای ایران است».

این کانون، صدور حکم زندان، پنج سال ممنوعیت از ملاقات با اهالی سینما و آموزش اجباری در دانشکده صداوسیمای قم را محکوم کرده و از مدیریت سینمای ایران خواسته «در این لحظه حساس»، کنار سعید روستایی بایستد.

کانون کارگردانان سینمای ایران از مدیریت سینمای کشور همچنین درخواست کرده که «مانع اجرای چنین حکمی شود تا بیش از این فضای یأس و ناامیدی در سینمای ایران ایجاد نشود».

شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، سعید روستایی را به دلیل ساخت و پخش فیلم «برادران لیلا» در جشنواره کن به شش ماه حبس تعزیری محکوم کرده است.

اتهام وی «فعالیت تبلیغی علیه نظام» عنوان شده است.

یک بیستم حکم قابل اجرا و مابقی به مدت ۵ سال تعلیق شده است.

روزنامه اعتماد‌ آنلاین گزارش داده است که وی به عنوان «تعلیق مراقبتی»، نباید در دوران تعلیق با اشخاص فعال در عرصه فیلم‌سازی معاشرت کند.

این کارگردان جوان طبق این حکم در ایام تعلیق موظف به ۱. خودداری از فعالیت‌های مرتبط با جرم ارتکابی یا استفاده از وسائل موثر در آن در ایام تعلیق ۲. خودداری از ارتباط و معاشرت با اشخاص فعال در عرصه فیلمسازی در ایام تعلیق شده است.

بر اساس این حکم آقای روستایی همچنین باید ۲۴ ساعت در دوره «فیلمسازی با حفظ منافع ملی و اخلاق» در دانشگاه صدا و سیما قم شرکت کند.

از آغاز خیزش انقلابی فشار دستگاه‌های امنیتی و قضایی بر اصحاب هنر به ویژه کارگردانان و هنرپیشگان افزایش یافته و شماری از آنها با بازداشت و محکومیت مواجه شده‌اند.