/

انتقاد سفیر آمریکا در آژانس از اخلال جمهوری اسلامی در فعالیت‌های این نهاد

سفیر آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از اقدامات جمهوری اسلامی که موجب تضعیف فعالیت‌های آژانس برای تضمین ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای تهران شده است، انتقاد کرد.

خواندن این مطلب 3 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، لورا هولگیت گفت: ما با نگرانی جدی نتیجه‌گیری مدیرکل آژانس درباره تضعیف توانایی آژانس برای تضمین ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران را متذکر می‌شویم.

وی به نقل از مدیر کل آژانس ، عدم اعطای مجوز فعالیت به بازرسان مجرب آژانس از سوی ایران را موجب «تاثیر جدی» بر فعالیت های راستی آزمایی آژانس خواند.

سفیر آمریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی افزود: چنین اقداماتی عمیقاً نتایج معکوس به دنبال دارد و ما درخواست مدیرکل برای خودداری ایران از ایجاد اختلال در بازرسی‌های آژانس را تکرار می‌کنیم.

لورا هولگیت حذف بازرسان با تجربه توسط ایران در پی تغییرات اعلام نشده در آبشارهای سانتریفیوژهای پیشرفته در فردو در اوایل سال جاری را موجب «نقض آشکار» تعهدات پادمانی ایران دانست.

وی تاکید کرد که «ایران باید اقداماتی را انجام دهد که اعتماد بین‌المللی را ایجاد کند، نه اینکه فعالیتهای اساسی آژانس را تضعیف کند.»

رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ممانعت جمهوری اسلامی از حضور برخی از «باتجربه‌ترین و متخصص‌ترین بازرسان» این نهاد سازمان ملل متحد را موجب واردآمدن «ضربه بسیار جدی» به فعالیت‌های آژانس در ایران ارزیابی کرده است.

جمهوری اسلامی در شهریور امسال به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع داده است که سرگرم حذف اسامی برخی از بازرسانی است که پیشتر دارای مجوز بازرسی در ایران بودند.