حسین امیر عبداللهیان
/

امیرعبداللهیان از احتمال باز شدن جبهه‌های جدید علیه اسرائیل خبر داد

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی در سفر به لبنان اعلام کرد که احتمال باز شدن جبهه‌های جدید علیه اسرائیل، یک احتمال واقعی است.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، وزیر خارجه جمهوری اسلامی که در فرودگاه بیروت مورد استقبال برخی مقام‌های لبنانی و نمایندگان حماس و جهاد اسلامی قرار گرفته بود گفت: «با ادامه جنایت‌های جنگی علیه فلسطینیان، همه احتمال‌ها در منطقه از جمله باز شدن جبهه‌های جدید، وجود دارد».

او که در جریان سفر منطقه‌ای خود قصد داشت بعد از عراق به سوریه برود به دلیل بمباران فرودگاه دمشق توسط اسرائیل نتوانست این سفر را انجام دهد و یک روز زودتر به لبنان رفت.

امیر عبداللهیان حمله تروریستی نیروهای حماس به شهروندان را «مقاومت و پیروزی در عملیات طوفان الاقصی» خواند و ضمن تبریک این حمله با اشاره به حملات اسرائیل به غزه آنها را «جنایت جنگی» خواند که در صورت ادامه با «واکنش‌هایی در دیگر محورها» همراه خواهد شد.

این در حالی است که جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده به جمهوری اسلامی درباره دخالت در جنگ اسرائیل و حماس که منجر به گسترده‌تر شدن دامنه درگیری‌ها در خاورمیانه می‌شود، هشدار داده است.

او گفت: تصمیم آمریکا برای استقرار کشتی‌ها و هواپیماهای نظامی ایالات متحده در نزدیکی اسرائیل، یک پیام قوی به حکومت ایران است که از گروه‌های اسلام‌گرای حماس و حزب‌الله لبنان حمایت می‌کند و «ما برای ایرانی‌ها این موضوع را کاملاً روشن کردیم که مراقب باشید».

از سوی دیگر متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت که «منتظر گزارش‌های اطلاعاتی طی روزهای آینده هستیم تا روشن شود آیا ایران نقشی در برنامه‌ریزی یا اجرای عملیات حماس داشته است».

پیش‌تر علی برکه، از اعضای ارشد حماس هشدار داده بود که متحدانی مانند جمهوری اسلامی و حزب‌الله لبنان «اگر غزه در معرض جنگ نابودی قرار گیرد به نبرد خواهند پیوست».

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا «سنتکام» شامگاه سه‌شنبه هجدهم مهر از رسیدن «جرالد فورد»، بزرگ‌ترین ناو هواپیمابر آمریکا به آب‌های مدیترانه در نزدیکی سواحل اسرائیل خبر داد.

«سنتکام» هدف از استقرار این ناو هواپیمابر در منطقه را بازدارندگی در مقابل هر طرف خواهان سوءاستفاده از جنگ دانست.