افزایش ۲۵۰ درصدی تورم کالاهای اساسی و کوچک تر شدن سفره شهروندان طی دو سال

علی‌رغم تلاش دولت‌های مختلف جمهوری اسلامی در هر دوره در جهت پنهان کردن نرخ واقعی تورم در کشور، رسانه‌های داخلی از افزایش ۲۵۰ درصدی تورم کالاهای اساسی در ایران خبر دادند.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، خبرگزاری ایلنا در گزارشی عنوان کرد که تورم کالاهای اساسی طی دو سال گذشته دست‌کم ۲۵۰ درصد افزایش داشته است و فشار مضاعفی به سفره‌های شهروندان وارد کرده است.

به گفته این خبرگزاری، در شهریور ۱۴۰۰، قیمت هر کیلو ران ممتاز گوسفندی، ۱۴۵ هزار تومان بوده، ران گوساله نیز هر کیلو ۱۶۲ هزار تومان قیمت داشته؛ در شهریور ۱۴۰۲، قیمت هر کیلو ران گوسفندی به ۴۴۰ هزار تومان رسیده و بعد دو سال، قیمت هر کیلو ران گوساله به ۳۸۰ هزار تومان رسیده است.

در شهریور ۱۴۰۰، هر کیلو ران مرغ ۴۳ هزار تومان قیمت داشته اما در روزهای ابتدای شهریور ۱۴۰۲، هر کیلو ران مرغ در بازار ۱۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش رسیده است.

حال هر کدام از این کالاهای سادهٔ اساسی را مبنا قرار دهیم، متوجه می‌شویم که تورم تجمیعی دو سال اخیر چه بلایی بر سر معیشت مزدبگیران آورده و چقدر کالاهای اساسی دستخوش گرانی سنگین شده‌اند؛ اگر ران گوسفند را ملاک قرار دهیم که از ۴۵ به ۴۴۰ هزار تومان رسیده، متوجه یک تورم ۳۰۰ درصدی در طول دو سال می‌شویم. در همین مدت دو سال، ران مرغ نیز ۲۵۰ درصد گران شده است. 

 در همین حال علی‌حسین رعیتی‌فرد که با درجه سرتیپ دومی سپاه به سمت معاونت وزیر کار منصوب شد اذعان داشت که «در دو سال گذشته مجموع افزایش مزد کارگران حدود ۸۷ درصد بوده است.» این میزان افزایش یعنی حقوق کارگران دست‌کم ۱۶۳ درصد پایین‌تر از رشد تورم است.

ایلنا در ادامه عنوان کرد: «حداقل دستمزد و مزایای ۹ میلیون و ۲۰۰ یا ۳۰۰ هزار تومانی، حتی یک‌سوم خط فقر نیست، یعنی با دستمزد ۳۳ درصد خط فقر نیز پوشش داده نمی‌شود.»

به تازگی محمد باقری بنایی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت که با توجه به تورمی که در یکی دو سال اخیر شکل گرفته در حال حاضر «خط فقر در تهران به ۳۰ میلیون تومان» رسیده است.

او درباره پیامدهای «افزایش خط فقر» و سقوط «قشر متوسط جامعه به زیر خط فقر و گسترش حاشیه‌نشینی» در کشور هشدار داد و افزود: «ممکن است در آینده نه‌چندان دور شاهد مسائل اجتماعی و سیاسی متعدد باشیم.»

بر اساس تصمیم شورای عالی کار، در سال ۱۴۰۲ حداقل حقوق کارگران در ماه ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان خواهد بود که با مزایای دیگر به ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌رسد.