افزایش قربانیان مشروبات الکلی تقلبی در شهرهای مختلف

طی روزهای گذشته موج مسمومیت شهروندان با مشروبان الکلی ادامه داشته که تعداد بیشتری از شهروندان در تهران و رباط کریم دچار مسمومیت شده و برخی نیز جان باخته‌اند.

خواندن این مطلب 8 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان رباط‌کریم یکشنبه خبر داد «مسمومیت ناشی از مصرف مشروبات الکلی» در این شهرستان از ۲۲ نفر در هفته گذشته به «۴۱ نفر» افزایش یافته است.

محمد یوسف‌وند گفت بر اساس گزارش مسئولان بیمارستان حضرت فاطمه زهرا، از این تعداد، شش نفر فوت کرده و یک نفر نابینا شده و یک نفر حالش وخیم و در آی‌سی‌یو بستری است.

فرماندار رباط کریم هفته گذشته نیز از فوت ۷ نفر به دلیل مسمومیت با مشروبات الکی خبر داده بود.

او پیش‌ازاین نیز گفته بود که معمولاً مسمومیت الکلی بین ۱۲ تا ۱۸ ساعت بروز می‌دهد، اما بررسی آن‌ها نشان داده است الکل‌هایی که باعث فوت این افراد شده در کمتر از شش ساعت این افراد را مسموم کرده است.

مهدی فروزش، رئیس سازمان پزشکی قانونی استان تهران، از افزایش ۳۶٫۸ درصدی آمار مسمومیت‌های الکلی در سال جاری نسبت به سال گذشت خبر داد و گفت: «متأسفانه در دو ماه نخست امسال ٢۶ مورد فوتی ناشی از مصرف الکل به ثبت رسید که ۲۲ مورد در پی مصرف متانول و چهار مورد به دنبال مصرف اتانول بوده است.»

از سوی دیگر شاهین شادنیا، رئیس بخش مسمومیت بیمارستان لقمان تهران نیز گفت: «در هفته‌های اخیر مراجعه مسمومیت ناشی از مصرف مشروبات الکلی تقلبی که دارای ماده متانول بود به مراکز درمانی زیاد شد و مبتلایان دچار عوارض چشمی خطرناکی شده‌اند و عوارض ناشی از سوءمصرف با مرگ‌ومیر نیز همراه بوده است.»

همچنین روز گذشته اعلام شد که «خسرو حسن‌زاده»، نقاش، هنرمند نمایش‌های چیدمانی و بازیگر شناخته شده ایرانی، بر اثر مسمومیت ناشی از الکل تقلبی، در ۶۰ سالگی جان خود را از دست داد.

حسن اسماعیلی، رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث استان قزوین، نیز پیش‌ازاین اعلام کرده بود که از ابتدای تیرماه تا روز جمعه، ۲۷ نفر در قزوین براثر مسمومیت الکلی راهی بیمارستان شده‌اند. از این تعداد هفت نفر درمان سرپایی و ۲۰ نفر راهی بیمارستان بوعلی سینا شده‌اند. دو نفر از شهروندان نیز براثر مسمومیت ناشی از مصرف نوشیدنی الکلی تقلبی، جان خود را از دست داده‌اند.

خبرگزاری حکومتی تسنیم چند روز پیش اعلام کرده بود که «از حدود یک ماه پیش ۳۲ نفر (سردشت ۷ نفر، قزوین ۲ نفر، بهارستان ۲ نفر، مازندران ۳ نفر، رباط کریم ۶ نفر و کرج ۱۲ نفر) بر اثر مشروبات الکلی تقلبی جان خود را از دست داده‌اند.»

با این حال احمدرضا رادان فرمانده کل انتظامی ایران، دیروز گفت «مسمومیت‌های الکلی در ایران به هیچ عنوان سریالی نیست» و «در هر شهری که این مسمومیت‌های الکلی اعلام شده است، پلیس بلافاصله تولیدکنندگان مشروبات فاسد را شناسایی و دستگیر کرده است.»

در ایران نه‌تنها فروش که مصرف نوشیدنی‌های الکلی هم غیرقانونی است و دستگاه قضایی مصرف‌کننده را در بار نخست بازداشت به ۸۰ ضربه شلاق و در صورت تکرار چندباره «حد»، می‌تواند به «اعدام» محکوم کند.

با این حال سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۸ ایران را در رتبه نهم مصرف مشروبات الکلی معرفی کرده و گفته بود هر فرد الکلی در ایران، سالانه ۲۵ لیتر الکل می‌نوشد. جز الکل خانگی و دست‌ساز و الکل تقلبی، درصد بسیار زیادی از مصرف الکل در ایران را الکل قاچاق تشکیل می‌دهد.