حمله موشکی سپاه
/

افزایش شمار کشته شدگان حمله موشکی سپاه به عراق؛ فرماندار اربیل: این حمله تروریستی است/ آمریکا محکوم کرد

وزارت خارجه آمریکا حمله‌های موشکی سپاه به اربیل را شدیدا محکوم کرد. متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، به خانواده‌های جان‌باختگان این حملات تسلیت گفت و افزود این حملات «ثبات را در عراق تضعیف می‌کند».

خواندن این مطلب 9 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، درپی تایید حملات موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مواضعی در اربیل عراق، متیو میلر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا این تهاجم را محکوم کرد و به خانواده‌های کشته‌شدگان تسلیت گفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این زمینه گفت: «ما با حملات موشکی بی‌دلیل ایران که ثبات عراق را تضعیف می‌کند، مخالفیم و از تلاش‌های دولت عراق و دولت اقلیم کردستان برای برآورده کردن خواسته‌های مردمشان حمایت می‌کنیم.»

آدرین واتسون سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، نیز با اشاره به برخی ادعای مطرح شده درباره هدف‌گیری مواضع آمریکا توسط موشک‌های سپاه گفت ایالات متحده، حملات موشکی سپاه به شمال عراق و شمال سوریه را ردیابی کرده و مطمئنا هیچیک از پرسنل یا تأسیسات آمریکایی در این حملات هدف قرار نگرفته است.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، در واکنش به حمله‌های موشکی سپاه گفت واشینگتن به ارزیابی شرایط ادامه خواهد داد، اما نشانه‌های اولیه حاکی از آن است که این حملات «بی‌ملاحظه و غیردقیق» بوده‌اند. آدرین واتسون افزود: «آمریکا از حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی عراق حمایت می‌کند.»

سازمان امنیت اقلیم کردستان در بیانیه‌ای تصریح کرد در این حملات، چهار شهروند غیرنظامی کشته و شش تن دیگر زخمی شدەاند که بازرگانی به نام «پیشرو دیزه‌یی» و چند تن از اعضای خانواده‌اش از جمله این قربانیان بوده‌اند.

این سازمان با صدور بیانیه‌ای، اطلاعیه‌های سپاه درباره حمله‌های موشکی را «ادعاهایی بی‌اساس» خواند و تکرار این حملات را نقض حاکمیت اقلیم کردستان و عراق عنوان کرد و از دولت عراق و جامعه بین‌المللی خواست در قبال «این جنایت» سکوت نکنند.

امید خوشناو، فرماندار اربیل در گفت‌وگو با شبکه رسانه‌ای روداو کردستان عراق این حمله را «حمله‌ای تروریستی» خوانده و گفته است این اقدامی غیرانسانی علیه اربیل است اما این شهر را نخواهد لرزاند.

رسانه‌های محلی عراق گزارش داده‌اند که روز سه‌شنبه دولت عراق برای بررسی «نقض تمامیت ارضی این کشور و نقض توافق امنیتی دو کشور» جلسه‌ای امنیتی تشکیل خواهد داد.

روز دوشنبه ۲۵ دی‌ماه رسانه هاعراقی از حمله موشکی به اطراف کنسولگری آمریکا در اربیل اقلیم کردستان عراق خبر دادند، لحظاتی بعد سپاه هم انجام این حملات را برعهده گرفت هم مدعی شد به مواضع «تروریستها» در سوریه حمله کرده است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بعد از این حملات ۳ اطلاعیه جداگانه صادر کرد. در بیانیه نخست مسئولیت حمله به اربیل را برعهده گرفت اما مدعی شد که «مقرهای جاسوسی و تجمع گروهک‌های تروریستی» را با موشک‌های بالستیک هدف قرار داده است. سپاه در این بیانیه هیچ اشاره‌ای به نام این گروههای «جاسوسی« یا «تروریستی» نکرد اما کانال تلگرامی منتسب به سپاه پاسداران با انتشار ویدیو و عکس از این حملات نوشت که در حمله به اربیل، «پایگاه الحریر آمریکایی‌ها» مورد هدف قرار گرفته است.

این سازمان در اطلاعیه دوم خود اعلام کرد که در حملات موشکی جداگانه به سوریه «محل‌های تجمع فرماندهان و عناصر اصلی مرتبط با حادثه اخیر کرمان و راسک سیستان و بلوچستان» را هدف قرار داده است. اما رسانه‌های بین‌المللی یا منطقه‌ای سوریه واکنش چندانی به این حملات مورد ادعای سپاه انجام ندادند و عکس یا تصویری از این حملات منتشر نکردند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سپس در اطلاعیه شماره ۳ خود بعد از موشک‌باران اطراف کنسولگری آمریکا در اربیل عراق مدعی شد که در این حملات «مقر اطلاعاتی اسرائیل موساد» را منهدم کرده است.