مهاجرت پزشکان

افزایش دو برابری مهاجرت پزشکان؛ ایران به پنج قاره پزشک صادر می‌کند

سخنگوی سازمان نظام پزشکی می‌گوید میزان مهاجرت نسبت به سال‌های قبل از کرونا تقریباً افزایش دو برابری داشته و به پنج قاره دنیا، به جز آفریقا، داریم نیرو صادر می‌کنیم.

خواندن این مطلب 8 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، رضا لاری‌پور در گفت‌وگو با وب‌سایت جماران گفت این سازمان نمی‌تواند «آمار قطعی مهاجرت» را اعلام کند، چون «نمی‌توان گفت هر کسی گواهی حسن سابقه دریافت می‌کند، الزاما به خارج از کشور می‌رود».

او در عین حال از گستردگی طیف مهاجرت در جامعه پزشکی و درمانی ابراز نگرانی کرد.

به‌گفتهٔ آقای لاری‌پور، علاوه بر پزشک متخصص، فوق تخصص و پزشکان عمومی، سایر شاغلین حرفه‌های پزشکی نظیر داروساز، ماما، بینایی‌سنج، شنوایی‌سنج، فیزیوتراپ و سایر رشته‌های پزشکی هم الان در حال مهاجرت به کشورهای خارجی هستند

سخنگوی نظام پزشکی افزود بخش عمدهٔ مهاجرت‌ها به کشورهای حاشیه خلیج فارس، کشورهای آمریکایی مثل کانادا یا کشورهای اروپایی انجام می‌شود و استرالیا هم در حال اضافه شدن به این فهرست است؛ «یعنی تقریباً به پنج قاره دنیا، به جز آفریقا، داریم نیرو صادر می‌کنیم».

به‌گفتهٔ لاری‌پور مهم‌ترین دلیل مهاجرت پزشکان و نیروی درمانی کشور «مشکلات معیشتی» است و «کمتر از یک درصد جامعهٔ پزشکی درآمدهای میلیاردی دارند. در این میان، صد هزار نفر از ۱۵۰ هزار نفر جامعه پزشکی نیز تقریباً درآمدی بین ۱۱ تا ۱۵ میلیون تومان دارند و زیر خط فقر هستند».

او با بیان اینکه به هیچ عنوان ایجاد راه‌های سلبی مثل ندادن مدرک به فرد و یا مسائلی از این دست نمی‌تواند جلوی مهاجرت را بگیرد، خاطرنشان کرد: افزایش هزینه های آزادسازی مدرک نمی‌تواند جلوی مهاجرت را بگیرد. بنابراین باید به راه‌های ایجابی بیشتر توجه کرد.

این مقام سازمان نظام پزشکی یادآورشده است : مهاجرت کردن الزاما موضوع معیشتی نیست. مثلا به یک پزشک در داخل ایران پروانه نمی‌دهیم و همین فرد به یک کشور خارجی می‌رود و به راحتی او را می‌پذیرند و همه تسهیلات هم برای او فراهم می‌کنند. نکته بسیار مهم در دانشکده‌های پزشکی است. وقتی ظرفیت آموزش پزشکی را افزایش می‌دهیم و کیفیت آموزش پزشکی ما ممکن است دچار خدشه شود و زیرساخت‌های لازم را برای آموزش نیروی با کیفیت نداریم و برای برخی از دانشجویان از اینکه ممکن است آموزش درستی دریافت نکنند نارضایتی ایجاد می‌شود، در آینده نه تنها پزشکی کشور را با مخاطره رو به رو می‌کنیم، بلکه باز هم فضای تسهیل برای رفتن به خارج از کشور است. در حالی که این افراد می‌توانند بمانند و خدمت با کیفیت ارائه بدهند.

طی ماه‌های گذشته، گزارش‌های زیادی از سیل مهاجرت نخبگان علمی، اقتصادی، پزشکان و شرکت‌های داروسازی ایران به کشورهای همسایه به خاطر تشدید بحران اقتصادی، فساد دولتی و سرکوب‌های جمهوری اسلامی منتشر شده است.

خردادماه سال جاری حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی از دریافت گواهی لازم برای مهاجرت کاری توسط حدود ۱۰ هزار متخصص و فوق تخصص دیگر ایرانی طی دو سال گذشته خبر داد و گفت که کشورهای عربی به مقصد اصلی مهاجرت پزشکان ایرانی تبدیل شده است.

حسینعلی شهریاری دو سال قبل نیز در نامه‌ای به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، با ابراز نگرانی از کاهش تعداد نیروهای کادر تخصصی درمان نوشت: «با افزایش درخواست مهاجرت پزشکان به خارج از کشور مواجه هستیم و این عارضه بدون شک عواقب جبران‌ناپذیری در پی دارد»