افزایش بیش از ۱۵۰ درصدی نرخ اقلام غذایی؛ سفره ایرانیان هر روز کوچکتر می‌شود!

بر اساس تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران درباره وضعیت تورم و افزایش بهای قیمت انواع مواد غذایی، مردم ایران شاهد رشد بیش از ۱۵۰ درصدی برخی اقلام غذایی طی یک سال گذشته هستند و این موجب کوچکتر شدن سفره بسیاری از ایرانیان شده است.

خواندن این مطلب 11 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، روزنامه شرق با انتشار گزارشی در این مورد نوشت: نگاهی به گزارش مرکز آمار نشان میدهد که نرخ تورم اقلام غذایی هشداردهنده است. بر این اساس در بخش متوسط نرخ تغییرات قیمت کالاها و بر اساس گزارش متوسط قیمت کالاهای خوراکی در مناطق شهری کشور در مهر ماه سال جاری و در مقایسه با مهر ماه پارسال، سه کالای گوشت گوسفند، گوشت گوساله و کنسرو ماهی افزایش قیمتهای سه رقمی و بیش از صددرصدی داشته اند و با ۱۵۱، ۱۳۲ و ۱۱۰ درصد افزایش قیمت در یک سال اخیر در صدر جدول رشد قیمتها بوده اند.

از ۵۳ کالای مورد بررسی در این بخش تنها چهار قلم با کاهش قیمت مواجه بوده اند که شامل سیب زمینی روغن نباتی جامد روغن مایع و ماکارونی به ترتیب با ،۸ ۵٫۷ ۲٫۳ و ۰.۴ درصد افت قیمت نسبت به مهر ماه پارسال بوده اند.

همچنین از ۵۳ قلم مورد بررسی ۱۸ کالا بیشتر از نرخ تورم نقطه به نقطه رشد قیمت را تجربه کرده اند.

در بخش تورم ماهانه کالاها نیز سه کالای ماهی قزل آلا، کدوسبز و شیرخشک بیشترین افزایش نرخ را داشته اند و به ترتیب ۷٫۸، ۷٫۶ و ۵٫۸ درصد نسبت به شهریور ماه گرانتر شدند و در سوی دیگر سه کالای ،پرتقال انار و هندوانه به ترتیب ۲۳,۴، ۱۶,۸ و ۱ و ۱۳٫۱ درصد نسبت به شهریور ماه ارزان تر شدند.

طبق این گزارش، با وجود اینکه مرکز آمار ایران نرخ تورم در مهر ماه را کاهشی اعلام کرده اما هادی حق شناس اقتصاددان معتقد است که نرخ تورم در وضعیت هشداردهنده قرار دارد. او به «شرق» توضیح میدهد که نرخ تورم در نیمه اول امسال کاهشی شد اما در یکی دو ماه اخیر دوباره نوسان پیدا کرده است و باید گفت که عامل اصلی کاهش نرخ تورم نه بهبود وضعیت اقتصاد که کاهش شدید قدرت خرید مردم است. او توضیح میدهد که نرخ تورم نقطه به نقطه سالانه در پنج سال گذشته بالای ۴۵ درصد بوده و این موضوع قدرت خرید مردم را رفته رفته به شدت کاهش داده است تا حدی که هم اکنون تقریبا اغلب درآمد مردم صرف خوراک و مسکن می شود و بخش ناچیزی از آن به آموزش اختصاص دارد.

این اقتصاددان تأکید میکند که در سالهای گذشته سهم مواد غذایی و مسکن در سبد هزینه خانوار از ۵۰ درصد تجاوز نمیکرد اما در حال حاضر سهم مواد غذایی و مسکن در سبد هزینه های خانوار به ۷۰ تا ۸۰ درصد رسیده و در مقابل سهم سفر تفریحات و سایر هزینه های خانوار کاهشی شده است.

این کارشناس در ادامه میگوید که به همین از واقعیتهای اقتصادی با اعداد و ارقام اعلام شده در تناقض است، ضمن اینکه واقعیتهای سیاسی مانند ابهام در وضعیت سیاست است که نرخ تورم در وضعیت هشداردهنده قرار دارد.

او به «شرق» توضیح میدهد که نرخ تورم در نیمه اول امسال کاهشی شد اما در یکی دو ماه اخیر دوباره نوسان پیدا کرده است و باید گفت که عامل اصلی کاهش نرخ تورم نه بهبود وضعیت اقتصاد که کاهش شدید قدرت خرید مردم است. او توضیح میدهد که نرخ تورم نقطه به نقطه سالانه در پنج سال گذشته بالای ۴۵ درصد بوده و این موضوع قدرت خرید مردم را رفته رفته به شدت کاهش داده است تا حدی که هم اکنون تقریبا اغلب درآمد مردم صرف خوراک و مسکن می شود و بخش ناچیزی از آن به آموزش اختصاص دارد.

این اقتصاددان تأکید میکند که در سالهای گذشته سهم مواد غذایی و مسکن در سبد هزینه خانوار از ۵۰ درصد تجاوز نمیکرد اما در حال حاضر سهم مواد غذایی و مسکن در سبد هزینه های خانوار به ۷۰ تا ۸۰ درصد رسیده و در مقابل سهم سفر تفریحات و سایر هزینه های خانوار کاهشی شده است.

به گفته این اقتصاددان کسری بودجه دولت، محقق نشدن درآمدهای نفتی و انتظارات تورمی مردم و ابهام در بخشهایی از شرایط سیاست خارجی کشور همه و همه حاکی از آن است که وضعیت اقتصاد کلان کشور چشم انداز بهبود نداشته باشد.

در همین زمینه چندی پیش مرکز پژوهشهای مجلس در گزارشی پیش بینی کرد که دولت تا پایان سال ۱۴۰۲ حدود ۳۸۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشته باشد بر این اساس عملکرد بودجه ای دولت در چهار ماه ابتدایی سال نشان میدهد که برخلاف ادعاهای دولت مبنی بر افزایش فروش و صادرات نفت فروش نفت و دریافت پول آن هنوز با آنچه ادعا میشود، فاصله زیادی دارد.

در چهار ماه ابتدایی ،امسال ۸۵ درصد از میزان مصوب درآمدهای مالیاتی در بودجه ۱۴۰۲ یعنی رقم ۲۱۶ هزار میلیارد تومان تأمین شده است اما نیمی از منابع حاصل از نفت و فراورده های نفتی یعنی رقم ۱۰۱ هزار میلیارد تومان تحقق پیدا نکرده است.