نیروی کار ایرانی
/

اعلام آمادگی وزارت کار برای اعزام «نیروی کار» ایرانی به عراق

یک مقام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از آمادگی جمهوری اسلامی برای اعزام نیروی کار ایرانی به کشور عراق خبر داده است.

خواندن این مطلب 7 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، امید ملک، مدیرکل دفتر توسعه نهادهای اشتغال و هدایت نیروی کار این وزارتخانه، با اشاره به نشست مجازی مسئولان ایران و عراق در روز ۲۹ شهریور اعلام کرد این وزارتخانه برای اعزام نیروی کار مازاد ایرانی به کشور عراق در «تمامی سطوح شغلی» آمادگی دارد.

این مقام وزارت کار البته مشخص نکرد در کدام رشته‌ها و مشاغل، «نیروی کار مازاد» در ایران وجود دارد.

او با اشاره به نیاز کارفرمایان عراقی در شهر بصره به نیروی کار گفت طرف عراقی باید نیازهای شغلی خود را به همراه شرایط و مشخصات نیروی کار به وزارت کار ایران اعلام کند.

این مقام دولتی همچنین با تأیید حضور نیروی کار ایرانی در اقلیم کردستان عراق، خواستار ساماندهی آنها برای دریافت دستمزد عادلانه شد.

در ماه‌های اخیر گزارش‌های مختلف حاکی از آن است که شهروندان ایرانی با مشاغل گوناگون در حال تلاش برای مهاجرت و ادامه کار در کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی هستند و میل به مهاجرت در میان دانشجویان و حتی دانش‌آموزان شدت گرفته است.

اخیرا صولت مرتضوی، وزیر کار گفت که با علی‌بن‌سعید بن صمیخ الصمری، وزیر کار قطر برای اعزام نیروی کار تفاهم‌نامه‌ای امضا کردند. آنطور که وزیر کار قطر گفته در حال حاضر ۳۰ هزار ایرانی در قطر شاغل هستند و در حوزه‌های پزشکی، مهانداری، حمل‌ونقل و… نیاز به نیروی کار دارند.

در حالی صحبت از اعزام نیروی کار در حوزه پزشکی شده است که بارها مقامات دولتی از افزایش مهاجرت پزشکان و کمبود نیروی متخصص پزشکی در برخی مناطق کشور گفته‌اند.

پیش از این بارها صحبت از جذب نیروی کار ایرانی در قطر شده بود، اما حالا مقامات ایرانی و قطری اعلام کرده‌اند که این بار با تفاهم‌نامه و سلسله نشست‌هایی آن را به اجرا می‌رسانند.

محمد میرانی عضو هیأت مدیره اتاق ایران و قطر می‌گوید: «اگر قرار است نیروی کار ماهر اعزام شود، این ماجرا برای ایران تبعاتی دارد و اشتباه است. همین حالا ایران در برخی حوزه‌ها نیروی کار ماهر کمبود دارد.»

او ادامه می‌دهد: «اگر فقط در حوزه کسب‌وکارها، نیروی کار اعزام شوند، با افزایش هزینه تولید و افت شدید کیفیت محصولات داخلی مواجه می‌شویم. یعنی کسانی که هزینه بسیار زیادی برای آموزش و مهارت دادن آنها شده، حالا دولت می‌گوید که این افراد را به کشور دیگری بفرستیم.»

این درحالیست که این روزها خبرها حکایت از موج فزاینده و رو به رشد ورود افغان ها به کشور حکایت دارد. مهاجرانی که با دستمزد پایین در مشاغل مختلف به کار گرفته میشوند. علاوه بر آثار و تبعات منفی اجتماعی این پدیده، در چند روز اخیر به دلیل نابسامانی در رویه مهاجرت افغان ها به ایران، جنبه سیاسی هم پیدا کرده و گفته شده از آنها در نهادهای نظامی استفاده می شود.